Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Ruimte Wonen en Klimaat

maandag 14 maart 2022

18:15 - 21:45
Locatie

Wilhelmina van Pruisenzaal

Voorzitter
Marcel Steeman
Toelichting

De spreektijd is vastgesteld op 3 uur, de verdeling over de fracties volgt na maandag 7 maart a.s.
De vergadering vindt in hybride vorm plaats, is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl.
Het is mogelijk om in te spreken bij de vergadering of vooraf een schriftelijke bijdrage te geven. Na maandag 7 maart a.s. vindt u hier meer informatie over de fysieke toegankelijkheid voor insprekers en toehoorders.
Inspreken kan bij de agendapunten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda), of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Ruimte, Wonen en Klimaat.
Voor het inspreken moet u zich aanmelden bij de Statengriffie. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 11 maart 2022) bij commissieadviseur Koen Konings: koen.konings@noord-holland.nl
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten na punt 3 eerder beginnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1

    Dhr. Mülder (D66) en Statenlid van Wijnen (GL) stellen de commissie voor een expertmeeting over klimaatadaptief bouwen te organiseren. In een mededeling aan de commissie lichten zij het het voorstel aan de hand van de bijgevoegde opzet.

  2. 3
    Inspreekhalfuur
  3. 4

    Er is een rondvraag aan gedeputeerde Loggen aangekondigd door mw. Van Andel van de fractie CDA.

  4. 5
    B-Agenda Klimaat en Energie
  5. 5.a

    In 2020 is het Actieprogramma Klimaat 2020-2023 vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het Actieprogramma Klimaat geeft een samenhangende pakket aan klimaatmaatregelen, dat zal bijdragen aan de reductie van CO2 in Noord-Holland. Hierbij is een doorkijk gegeven naar 2030, het peiljaar waarin de CO2-uitstoot landelijk met 49 procent gereduceerd moet zijn. Deze acties zijn gegroepeerd conform de vijf thema’s van het Klimaatakkoord: duurzame elektriciteitsopwekking, gebouwde omgeving, industrie, landbouw & landgebruik en mobiliteit. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de energie-infrastructuur en het verduurzamen van de eigen organisatie. Het Actieprogramma Klimaat is daarmee de routekaart op weg naar een klimaatneutraal Noord-Holland. Middels deze rapportage wordt een voortgang weergegeven van de acties het actieprogramma. Daarnaast wordt een voorstel gedaan over de nadere aanpak en uitwerking van de gewijzigde Europese doelstelling om de CO2 reductie te verhogen van 49 procent naar 55 procent, met een nationaal streefdoel van 60 procent.

  6. 5.b

    De provincie Noord-Holland heeft in november 2020 beleid voor energie-infrastructuur vastgelegd in de nota “Bouwstenen adaptieve uitvoeringstrategie energie-infrastructuur 2020-2024”. Het beleid heeft tot doel op korte termijn het elektriciteitsnetwerk te versterken en daarmee de congestieproblematiek te verminderen en voor de lange termijn het toekomstig hybride energienetwerk van Noord-Holland te ontwerpen. Met deze voortgangsrapportage worden Provinciale Staten van Noord-Holland geïnformeerd over de stand van zaken van de uitvoering van het energie-infrastructuur beleid.

  7. 6

    Dhr. Kanik van de fractie van D66 heeft een rondvraag aangekondigd aan gedeputeerde Stigter.

  8. 7
    Sluiting
  9. 8
    C-agenda Algemeen
  10. 8.a

  11. 8.b

  12. 8.c

    In de jaarlijkse Randstad Vooruitblik Europa van de vier provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland staat beschreven wat er het komende jaar aankomt aan nieuwe beleidsinitiatieven vanuit Europa en op welke thema's de provincies zelf inzetten richting Europa.

  13. 9
    C-Agenda Ruimte en Wonen (ter kennisname)
  14. 9.c

    In de Bloemendalerpolder in Weesp wordt in de buurt van het bestaande spoor een woonwijk gebouwd. Om de bouw van deze woningen mogelijk te maken, zijn geluidsmaatregelen nodig. Aan de noordzijde van het spoor is een geluidsscherm van 3 meter hoog nodig. Afgesproken is dat Rijk en regio (Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland) dit scherm gezamenlijk financieren.

  15. 9.d

    De Provincie Noord-Holland werkt samen met gemeenten, NS en ProRail aan regionale actieprogramma's voor een aantal spoorcorridors. Deze actieprogramma's vormen samen de Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland. Het doel van de Regionale Ontwikkelagenda is de ontwikkelingen rondom OV-knooppunten, bijvoorbeeld op het gebied van verstedelijking en het openbaar vervoer, in samenhang te bekijken en te versterken.

  16. 9.e

    Het voorstel tot grenswijzigingen in het Natuurnetwerk Nederland worden dit voorjaar ter besluitvorming voorgelegd aan GS. Dit gebeurt in de halfjaarlijkse ronde wijziging werkingsgebieden van de Omgevingsverordening Noord-Holland. Vooruitlopend hierop geven GS nu al aan positief te staan tegenover de voorliggende herbegrenzingsvoorstellen om te komen tot afronding van het Natuurnetwerk. Hiervoor heeft onder meer op woensdag 19 januari jl. een werkbezoek plaatsgevonden bij een aantal bollenteeltbedrijven in Zuid-Kennemerland. Om grondeigenaren niet langer in onzekerheid te houden spreken GS nu het voornemen uit deze percelen uit het Natuurnetwerk te halen. Het definitieve besluit door GS over de herbegrenzingen wordt eind juni verwacht.

  17. 9.f

    In zeven stadsharten in Noord-Holland worden in korte tijd veel nieuwe woningen gebouwd. Stadsharten zijn (hoog)stedelijke gebieden rondom centraal gelegen openbaar vervoersknooppunten, zoals een trein- of busstation. Het gaat om de stadsharten Alkmaar, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Hoofddorp, Purmerend en Zaanstad. Voor het versneld realiseren van de plannen in deze stadsharten is in het kader van het Rijk-regio programma ‘Bereikbare Steden’ door iedere gemeente gewerkt aan een gebiedsplan. Deze plannen zijn recentelijk vastgesteld. In 2022 gaan gemeenten, regio en Rijksoverheid samen aan de slag met de uitvoering.

  18. 9.h

    Het Groene Hart is aangewezen als een Nationale Omgevingsvisiegebied (NOVI gebied). De Groene Hart-partijen (Rijk, 3 provincies, 5 waterschappen en diverse gemeenten) hebben gezamenlijk een Bestuursovereenkomst NOVI gebied Groene Hart opgesteld. Met deze bestuursovereenkomst spreken de Groene Hart-partijen met elkaar af recht te doen aan de identiteit van het Groene Hart; in gelijkwaardigheid en partnerschap samen te werken met de medeoverheden en als één overheid samen te werken met inwoners en bedrijven.

  19. 9.i

    In de rondvraag van de commissie Economie Financiën en Bestuur van 14 februari jl. is in reactie op de beantwoording van Statenvragen nr. 117 gevraagd welke acties wij ondernemen t.a.v. de bescherming van het weiland naast bedrijventerrein Oosthuizerweg in Edam. Daarnaast is bij de gemeente Haarlemmermeer grote zorg ontstaan over het vergroten van de begrenzing rondom de Geniedijk, het gedeelte tussen Hoofddorp Station en fort bij Aalsmeer.

  20. 9.j

    Om Noord-Holland bereikbaar én leefbaar te houden investeert de provincie onder andere in slim, schoon en veilig reizen. Daarom heeft de provincie een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden en potentie van een werkgeversaanpak om het woon-werkverkeer in de regio Noord-Holland Noord duurzamer te maken en terug te dringen. Uit dit onderzoek blijkt dat een werkgeversaanpak in deze regio kansrijk is. De provincie start met een gerichte werkgeversaanpak voor de komende twee jaar.

  21. 9.k

    Van 16 tot en met 18 maart brengt Gedeputeerde Olthof een bezoek aan Parijs in het kader van de politieke werkgroep van POLIS en de Autonomy beurs. POLIS is een vooraanstaand netwerk van Europese steden en regio’s om het Europese mobiliteitsbeleid te beïnvloeden. De provincie Noord-Holland is lid van het POLIS netwerk. Tijdens het werkbezoek zal kennis worden uitgewisseld over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Dit past in de aanpak van de provincie om mobiliteit slim, schoon en veilig te maken, zoals vastgelegd in het Perspectief Mobiliteit en de Focus Smart Mobility.

  22. 10
    C-Agenda Omgevingsverordening (ter kennisname)
  23. 10.a

    Gedeputeerde Staten besluiten dat gelet op de aanmeldingsnotitie er geen milieueffectrapportage behoeft te worden opgesteld voor de uitbreiding van het ondergronds 150kV netwerk tussen Beverwijk en Oterleek aangezien geen nadelige gevolgen voor het milieu zijn te verwachten. Voorts stellen Gedeputeerde Staten het ontwerp-provinciaal inpassingsplan Netuitbreiding 150kV Beverwijk - Oterleek vast en leggen dit m.e.r.-beoordelingsbesluit en het ontwerp-plan gedurende zes weken ter inzage. Met het provinciaal inpassingsplan wordt voorzien in een bestemmingswijziging waardoor het 150kV ondergronds kabeltracé tussen Beverwijk en Oterleek mogelijk wordt gemaakt.

  24. 10.b

    De gemeente Wijdemeren heeft een verzoek om ontheffing van de PRV ingediend ten behoeve van de aanleg van een recreatiewoonschip achter Dammerweg 73 te Nederhorst den Berg. Gedeputeerde Staten besluiten de gevraagde ontheffing te verlenen.

  25. 10.c

    Gedeputeerde Staten stellen in ontwerp de wijziging van werkingsgebieden vast die zijn opgenomen in de Omgevingsverordening Noord-Holland 2020. Deze wijzigingen worden ter inzage gelegd waarna Gedeputeerde Staten een definitief besluit nemen over de wijzigingen.

  26. 10.d

    Bij de vaststelling van de Omgevingsverordening Noord-Holland 2020 (oktober 2020) is de toezegging gedaan een Verkenning te verrichten waar het werkingsgebied Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) mogelijk kan knellen met afspraken die in 2017 in het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen zijn gemaakt. De Verkenning laat zien dat BPL mogelijk een enkel recreatieproject vastgelegd in het Gebiedsakkoord kan belemmeren. Om deze projecten toch mogelijk te maken onder strikte voorwaarden, hebben Gedeputeerde Staten besloten om aan Provinciale Staten voor te stellen om een bepaling toe te voegen aan de Omgevingsverordening Noord-Holland. De landschappelijke waarden van het BPL blijven daarbij via een toets op de kernkwaliteiten geborgd. De bepaling blijft geldig tot einde looptijd Gebiedsakkoord (t/m 2027).

  27. 10.e

    Provinciale Staten worden verzocht om bij het vaststellen van de Omgevingsverordening Noord – Holland 2022 en de Nota van beantwoording behorende bij de 1e partiële herziening Omgevingsverordening Noord – Holland 2020 een drietal wijzigingen door te voeren.

  28. 10.f

  29. 11
    C-Agenda Klimaat en Energie (ter kennisname)
  30. 11.a

    Op 7 september 2021 hebben GS ingestemd met het Cluster Energie Strategie (CES) NZKG. Daarin is de route aangeven waarlangs de verduurzaming van de industrie in het NZKG de komende jaren gaat plaatsvinden. In dit CES NZKG kon nog geen rekening gehouden worden met de meest recente verduurzamingsplannen van Tata Steel. De actualisatie CES NZKG beschrijft hoeveel waterstof en elektriciteit er nodig is voor het nieuwe ijzerproductieproces (DRI) van Tata Steel, op welke wijze dit geproduceerd en geïmporteerd gaat worden en wat de effecten daarvan zijn op bijvoorbeeld de energie-infrastructuur en te behalen klimaatdoelen.

  31. 11.c

    Als kustprovincie heeft Noord-Holland een goede uitgangspositie en een plicht om bij te dragen aan het ontwikkelen van windenergie op zee. De Noordzee biedt mogelijkheden tot het verduurzamen van de energievoorziening op land en tot het vergroenen van onze economie. Door bij te dragen aan de Rijkstrajecten rond de aanlandingen van windenergie op zee geven we hier vorm aan.

  32. 11.d

    Gemeenten hebben in hun Transitievisie Warmte voor alle wijken de toekomstige duurzame warmtevoorziening globaal in beeld gebracht. Met een subsidieregeling van 2 miljoen euro dragen wij bij in de kosten van gemeenten voor het maken van een gedetailleerd plan voor de verduurzaming van de warmtevoorziening van een wijk.

  33. 11.e

    Het platform Ruimte van de MRA heeft een Intentieovereenkomst Klimaatbestendige Nieuwbouw laten opstellen samen met de individuele organisaties en gebiedspartners zodat toekomstbestendige en klimaatrobuuste nieuwbouw volkomen normaal wordt in de Metropoolregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland. Met het ondertekenen van de intentieovereenkomst onderschrijven GS de intenties, inclusief de afspraken, en zullen zich waar mogelijk inspannen om de afspraken te verankeren in beleid en handelen.

  34. 11.f

  35. 11.g

    Voor de Regionale Energiestrategie Noord-Holland Noord en Zuid is een evaluatie naar de communicatie en participatie bij de totstandkoming van de RES 1.0 uitgevoerd. De aanbevelingen worden meegenomen in de uitvoering en het proces richting de RES 2.0.

  36. 11.h

  37. 11.i

    In het coalitieakkoord ‘Duurzaam doorpakken!’ heeft het college de ambitie geformuleerd om de capaciteit van parkeervoorzieningen te benutten voor het opwekken van zonne-energie. Daarnaast is in de Regionale Energiestrategieën 1.0 van NHN en NHZ de ambitie geformuleerd om richting 2030 voor 177 GWh aan extra zonne-energie op te wekken boven parkeerplaatsen. Met de subsidie zonne-energieleverende parkeerterreinen Noord-Holland 2022 wil de provincie meer zonne-energieleverende parkeerterreinen in Noord-Holland mogelijk maken.

  38. 11.j

    De nota Warmtetransitie: de Noord-Hollandse aanpak 2022-2023 geeft een overzicht van de activiteiten die de provincie Noord-Holland ontplooit op het gebied van de warmtetransitie. Belangrijk uitgangspunt is dat de provincie de gemeentes en de glastuinbouwsector ondersteunt.

  39. 11.k

    Conform de programmering van het Evaluatiekader Subsidies voor 2021 is één eenmalige subsidie uit het subsidieregister van 2018 geëvalueerd. Het gaat om de subsidie voor de vernieuwing van het Solar Lab in Petten.

  40. 11.l

    Met het wijzigingsplan 3 tracé 150kV kabel De Weel - Middenmeer wordt de planologische situatie kloppend gemaakt met de werkelijke ligging van de ondergrondse 150kV-kabels straks. Gezien het belang van de netaanpassing en omdat de wijzigingen kunnen voldoen aan de voorwaarden gesteld in het PIP netuitbreiding Kop van Noord-Holland wordt meegewerkt aan het verzoek van TenneT en het ontwerp-wijzigingsplan 3 ter inzage gelegd zodat een ieder zijn of haar zienswijze kenbaar kan maken.

  41. 11.m

    N.V. HVC en SVP Productie B.V. hebben een opsporingsvergunning voor aardwarmte aangevraagd voor de locatie Edam-Volendam. Dit valt onder de Mijnbouwwet; het Rijk is hiervoor het bevoegd gezag. Aan onze provincie is gevraagd om advies uit te brengen omdat het zoekgebied in Noord-Holland valt. Het advies is voorbereid door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en is tot stand gekomen in overleg met de gemeenten Edam-Volendam en Waterland, het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en drinkwaterbedrijf PWN.