- Toelichting
-
,Alle ingekomen stukken voor PS van mei 2020.
•Agendering in commissies is onder voorbehoud van afstemming Agendacommissie PS.
•Stukken van burgers zijn geanonimiseerd omwille van privacy
Agendapunten
-
1
In het coalitieakkoord 'Duurzaam doorpakken!' staat over de Verbinding A8-A9 dat gekeken wordt of de weg verdiept of in een tunnel aangelegd kan worden om het landschap te sparen. In het kader van het Landschapsplan Stelling van Amsterdam / Verbinding A8-A9 is onderzocht of een tunnelvariant haalbaar is. Uit het onderzoek blijkt dat een tunnel geen meerwaarde heeft voor het behouden of versterken van de bijzondere, unieke waarde van de Stelling van Amsterdam. Het is daarom niet zinvol om een tunnelvariant verder uit te werken. GS studeren wel verder op de mogelijkheden voor een verdiepte ligging van de weg.
Bijlagen
-
2
In navolging van de Staat van de Energietransitie in Noord-Holland (nov 2017) is een dashboard ontwikkeld welke een simpel en representatief beeld geeft van de ontwikkelingen met betrekking tot de energietransitie in Noord-Holland. Het dashboard is modulair opgezet en zal jaarlijks in het voorjaar geactualiseerd en desgewenst aangepast en/of uitgebreid worden.
Bijlagen
-
3
In het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken is het OV-fonds aangekondigd. Het OV-fonds bedraagt 20 miljoen euro en waarmee de komende jaren geïnvesteerd wordt in het verbeteren van de deur-tot-deurreis, het beter bereikbaar maken van woon- en werklocaties in Noord-Holland en een toekomstbestendig openbaar vervoernetwerk. Het Concept Bestedingsplan OV-fonds laat de doelstellingen zien, brengt prioritering in de projecten aan en laat zien hoe het budget op efficiënte en doelmatige wijze kan worden besteed.
Er is grote samenhang in ruimtelijk beleid (OV-knooppunten) en mobiliteitsbeleid (OV-concessie). GS heeft in de brief aan PS het voorstel gedaan de brief en onderliggende stukken te bespreken in de commissie RWK. De gedeputeerden Loggen en Olthoff zijn aanwezig bij de bespreking.
Het betreft in de commissie een oordeelsvormende bespreking op de B-agenda, de inbreng van de commissie wordt door GS meegenomen in de uitwerking naar het definitieve bestedingsplan van het OV-fonds.
Bijlagen
-
4
Bijlagen
-
5
Ter beantwoording van motie M94/2019 (motie snelheidsverlaging provinciale wegen) hebben GS onderzoek gedaan naar het effect van snelheidsverlaging op provinciale wegen op de stikstofdepositie in nabijgelegen stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden. De uitkomsten zijn nu bekend. Slechts vijf wegdelen hebben een significant stikstof verlagend effect én kunnen voor die lagere snelheid zo worden ingericht dat ze redelijkerwijs kunnen voldoen aan de landelijke richtlijnen voor verkeersveiligheid (Duurzaam Veilig). De mogelijke snelheidsverlaging op deze wegdelen wordt in de gebiedsgerichte aanpak per Natura 2000-gebied nader uitgewerkt en afgewogen.
Bijlagen
-
6
De provincie neemt vanaf 1 november 2020 de bediening van bruggen en sluizen weer in eigen hand. Dat betekent dat de provincie een vaste kern van bedienaren zelf in dienst neemt. Daarnaast wordt de benodigde flexibele schil via een nadere offerte aanvraag uitbesteed aan meerdere marktpartijen. Voorts wordt de organisatie en planning voor het aankomende vaarseizoen 2020 voorbereid zodat de bediening in het komend vaarseizoen op orde is.
Bijlagen
-
7
Bijlagen
-
8
Bijlagen
-
9
Bijlagen
-
10
Het Natuurbeheerplan bevat de kaders en de natuurdoelen voor de subsidiëring van het natuurbeheer door de provincie. Met dit besluit worden de wijzigingen ten opzichte van het Natuurbeheerplan 2020 ter visie gelegd. Deze wijzigingen vinden plaats in overleg met de belanghebbende(n).
Bijlagen
-
11
Op 18 mei 2020 hebben Provinciale Staten mevrouw Zaal benoemd als opvolger van de heer Van der Hoek, die burgemeester is geworden in de gemeente Schouwen-Duiveland. Mevrouw Zaal neemt het volledige takenpakket van de heer Van der Hoek over.
Bijlagen
-
12
Gedeputeerde staten hebben een onafhankelijke adviescommissie ingesteld die adviseert over bezwaarschriften tegen besluiten van gedeputeerde staten. Gedeputeerde staten nemen op basis van zo'n advies een beslissing op bezwaar. In het vervolg worden zowel de adviezen van de commissie als de beslissingen op bezwaar ná verzending aan de bezwaarmaker in geanonimiseerde vorm gepubliceerd op de website.
Bijlagen
-
13
In de concept Agenda Weerbaar NH is de ambitie uit het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken! ten aanzien van de aanpak van ondermijning uitgewerkt.
Zoals opgenomen in de strategische agenda bij het coalitieakkoord, wordt de Agenda Weerbaar NH nu in concept aangeboden aan Provinciale Staten teneinde deze met de betreffende Statencommissie te bespreken.Bijlagen
-
14
De gemeenten Amsterdam en Weesp willen per 2022 bestuurlijk fuseren. De beide gemeenteraden stellen daartoe een herindelingsadvies vast. GS moeten daarover adviseren aan de minister van BZK. GS hebben een (concept) positieve zienswijze op deze fusie vastgesteld en vragen aan PS om deze zienswijze te bespreken in de Statencommissie Economie, Financiën en Bestuur van 15 juni 2020. Nadat GS het standpunt van PS hebben gehoord, stellen ze de zienswijze definitief vast en zenden ze de zienswijze over de fusie aan de minister van BZK.
Bijlagen
-
15
De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk willen per 2022 bestuurlijk fuseren. De beide gemeenteraden hebben daartoe het herindelingsadvies Dijk en Waard vastgesteld. GS moeten daarover adviseren aan de minister van BZK. GS hebben een (concept) positieve zienswijze op deze fusie vastgesteld en vragen aan PS om deze zienswijze te bespreken in de statencommissie Economie, Financiën en Bestuur van 15 juni 2020. Nadat GS het standpunt van PS hebben gehoord, stellen GS de zienswijze definitief vast en zenden GS de zienswijze over de fusie aan de minister van BZK.
Bijlagen
-
16
GS stemmen met dit besluit in met de concept-Regionale Energiestrategieën (RES) voor Noord-Holland Zuid en Noord-Holland Noord. De concept RES’en zijn een uitkomst van een intensieve samenwerking tussen gemeenten, waterschappen, provincie en netbeheerders. Bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak is een belangrijk aspect daarbij. Daarom zijn vanaf het begin ook inwoners, energiecoöperaties, experts, bedrijven en maatschappelijke organisaties betrokken. Het hart van de concept RES’en is een bod voor duurzame energieopwekking op land en de zoekgebieden waar dat mogelijk zou kunnen zijn. GS hebben in hun brief aan PS een aantal aandachtspunten benoemd over raakvlakken met onder andere natuur, landschap, ruimtelijke ordening, leefbaarheid, economie landbouw en cultuurhistorie.
Bijlagen
-
17
Bijlagen
-
18
Gedeputeerde Staten hebben op 19 mei jl. besloten het voorkeurstracé en de voorkeurslocatie voor het 150kV schakelstation te Beverwijk vast te stellen.
Het voorkeurstracé legt de ondergrondse 150kV verbinding tussen Beverwijk en Oterleek vast. Met dit besluit wordt het ontwerp van het schakelstation en het tracé verder uitgewerkt in overleg met de betrokken gemeenten en grondeigenaren. Om ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan zullen Provinciale Staten een Voorbereidingsbesluit nemen.
Een ieder wordt in de gelegenheid gesteld om via de digitale weg te reageren op de afwegingsnotitie.Bijlagen
-
19
Op 10 februari jl. heeft de gedeputeerde Ruimtelijke Ontwikkeling en Wonen in de Statencommissie Ruimte, Wonen en Klimaat toegezegd om de commissie van informatie te voorzien, zodat er in de commissie een gesprek kan worden gevoerd over de provinciale rol met betrekking tot het tekort aan huisvesting voor buitenlandse werknemers.
Bijlagen
-
20
De ontwerpbegroting 2021, de 1e begrotingswijziging en de jaarstukken 2019 van de OFGV worden aan PS toegezonden zodat deze een zienswijze op de stukken kunnen geven.
Bijlagen
-
21
De begrotingswijziging 2020, de ontwerpbegroting 2021 en de jaarstukken 2019 van de Omgevingsdienst IJmond worden aan PS
toegezonden zodat PS een zienswijze op de stukken kunnen geven. Aangezien er geen inhoudelijke opmerkingen bij deze documenten zijn, wordt PS voorgesteld om geen zienswijze te uiten.Bijlagen
-
22
De ontwerpbegroting 2021, de jaarstukken 2019 en de resultaatbestemming van de Omgevingsdienst Noord-Holland Noord worden aan Provinciale Staten toegezonden zodat Provinciale Staten een zienswijze op de stukken kunnen geven.
Bijlagen
-
23
De begroting 2021 en de jaarstukken 2019 van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied worden aan PS toegezonden zodat PS een zienswijze op de stukken kunnen geven. Aangezien er geen inhoudelijke opmerkingen bij deze documenten zijn,
is het voorstel aan PS om geen zienswijze te uiten.Bijlagen
-
24
In maart 2020 is door PS is ingestemd met een extra budget van € 9,5 mln voor het programma 24u-centrale bediening. Gebleken is het extra budget van € 9,5 mln voor het aansluiten van 32 kunstwerken toch onvoldoende is; de aannemer heeft moeten constateren hiervoor geen overeenkomst te kunnen sluiten met PNH. Dit is aanleiding voor de nieuwe bestuurlijke afweging over het vervolg van dit project. Dit roept wel de vraag op hoe om te gaan met de huidige werkzaamheden van de aannemer. Jeroen Olthof op 6 april 2020 aangegeven voor het scenario te willen kiezen om nog 5 bruggen aan te sluiten, totaal dus 12 bruggen. Tevens is het voorstel om een brief aan PS te versturen over de stand van zaken.
Bijlagen
-
25
Door het grote aantal aanvragen voor de Uitvoeringsregeling onderzoeken duurzaam benutten monumenten Noord-Holland 2017 is het subsidieplafond voor 2020 reeds bereikt. Besloten is voor deze uitvoeringsregeling extra middelen beschikbaar te stellen in het jaar 2020.
Bijlagen
-
26
De provincie Noord-Holland heeft al langere tijd de wens om voor Huis van Hilde een museale status te krijgen. Voor het verkrijgen van deze status is vereist dat de rechtspersoon er een moet zijn zonder winstoogmerk. De provincie heeft daarom nu besloten om de exploitatie van de publieksfunctie zelf te doen per 1 september 2020. Door de coronacrisis kan de huidige BV niet voldoen aan alle financiële verplichtingen. Gedeputeerde Staten hebben daarom ook besloten tot een eenmalige extra financiële bijdrage voor Huis van Hilde om te zorgen voor continuïteit en het Huis van Hilde weer open kan zodra dat weer mag volgens de corona maatregelen.
Bijlagen
-
27
Gedeputeerde Staten willen dat de Wro-coördinatieregeling wordt toegepast voor het Provinciaal Inpassingsplan en het Watergebiedsplan van Waterschap Amstel, Gooi en ten behoeve van de realisatie van het project Schil Naardermeer. Voordeel is dat dit leidt tot 1 zienswijzenloket voor de burger en een snellere juridische vervolgprocedure. Gedeputeerde Staten vragen Provinciale Staten in te stemmen met het toepassen van de coördinatieregeling.
Bijlagen
-
28
Bijlagen
-
29
De provincie Noord-Holland heeft kennis genomen van de jaarrekening 2019, begrotingswijziging 2020 en de conceptbegroting 2021 van recreatieschappen Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Groengebied Amstelland, Spaarnwoude en Twiske- Waterland. Plassenschap Loosdrecht e.o. heeft nu alleen een verzoek ingediend voor begrotingswijziging 2020 en heeft aangegeven dat andere stukken in juni a.s. worden aangeleverd.
De provincie dient een zienswijze in op de aangeleverde financiële stukken van recreatieschappen.Bijlagen
-
30
De Beleidsnotitie Sport beschrijft de ambities van dit college op het gebied van sport. De komende coalitieperiode gaan wij inzetten op het aanwijzen van koplopers en het inspireren en informeren van sportverenigingen. Hierbij richten wij ons op twee thema’s: verduurzaming van sportaccommodaties en inclusieve deelname van LHBTIQ+ aan de sport.
Bijlagen
-
31
De provincie en de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen hebben het Programma Tata Steel 2020 – 2050: Samenwerken aan een gezondere en veilige IJmond in concept vastgesteld. Dit programma richt zich op het verminderen van de negatieve effecten van Tata Steel op de gezondheid en veiligheid in de IJmond.
Bijlagen
-
32
Bijlage 2 Economic Analyses of High Speed Rail in Europe kon niet worden toegevoegd (beveiligd bestand)
Bijlagen
-
33
In de jaarstukken 2019 legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en de behaalde output in het jaar 2019. Het college besluit de jaarstukken 2019 ter besluitvorming toe te zenden aan Provinciale Staten.
Bijlagen
-
34
De gemeenten Beemster en Purmerend willen per 1 januari 2022 bestuurlijk fuseren. De beide gemeenteraden stelden daartoe een herindelingsadvies vast. GS moeten daarover adviseren aan de minister van BZK. GS hebben een (concept) positieve zienswijze op deze fusie vastgesteld en vragen aan PS om deze zienswijze te bespreken in de Statencommissie Economie, Financiën en Bestuur van 15 juni 2020. Nadat GS het standpunt van PS hebben gehoord, stellen ze de zienswijze definitief vast en zenden ze de zienswijze over de fusie aan de minister van BZK.
Bijlagen
-
35
Bijlagen
-
36
Bijlagen
-
37
Bijlagen
-
38
De kaderbrief vormt het startpunt van de jaarlijkse begrotingscyclus. In deze brief schetst het college relevante maatschappelijke en economische ontwikkelingen en doet voorstellen voor de kaders waaraan de begroting moet voldoen. Nadat PS de kaderbrief hebben vastgesteld werkt het college deze kaders uit in de begroting 2021 die in november door PS zal worden behandeld.
Bijlagen
-
39
In het coalitieakkoord ‘Duurzaam doorpakken!’ is aangegeven dat het bevorderen van een gezonde leefomgeving vraagt om een programmatische aanpak en een financiële impuls in de vorm van een leefbaarheidsfonds van € 13,2 miljoen. De ambities zijn verder uitgewerkt in een plan voor het Programma Gezonde Leefomgeving.
Bijlagen
-
40
De eindrapportage dient ter afronding van het Regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (RSL) Noordvleugel voor de Provincie Noord-Holland. Daarnaast zijn in de eindrapportage de resultaten van de Monitoringsronde 2019 gepresenteerd.
Bijlagen
-
41
Noord-Holland is een belangrijke weidevogelprovincie. Om weidevogels in Noord-Holland te behouden investeert de provincie in inrichting en beheer van gebieden, in de samenwerking met partners en in kennisdeling. Het Actieplan weidevogels met concrete acties wordt per brief aan Provinciale Staten aangeboden.
Bijlagen
-
42
Bijlagen
-
43
Gedeputeerde Staten hebben het projectplan Waterwet van Rijkswaterstaat voor het versterken van de Zuid- en Westkade rond Marken goedgekeurd. Zij leggen het projectplan, het advies van de commissie m.e.r. en de vergunning Wet natuurbescherming van het ministerie van LNV gedurende 6 weken ter inzage voor beroep bij de Raad van State.
Bijlagen
-
44
Bijlagen
-
45
De Actieagenda Circulaire Economie 2017-2020 loopt dit jaar af. Met het coalitieakkoord ‘Duurzaam doorpakken’ blijft het college zich inzetten om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Voor de uitvoering van deze ambitie wordt een nieuwe actieagenda opgesteld. In de discussienotitie worden de hoofdlijnen voor de Actieagenda Circulaire Economie 2021-2025 geschetst, ter bespreking met de leden van de Statencommissie Mobiliteit en Bereikbaarheid.
Bijlagen
-
46
Deze verantwoording bevat een overzicht van de investeringen in 2019 voor openbaar vervoerprojecten in Noord-Holland. Deze investeringen hebben als doel de snelheid en betrouwbaarheid van het provinciaal buslijnennet te vergroten en tegelijkertijd de efficiency te verbeteren. De projecten vinden veelal plaats op gemeentelijke grond en worden uitgevoerd met subsidie van de provincie.
Bijlagen
-
47
Het publiek-private netwerk van Amsterdam Smart City biedt een platform voor het gezamenlijk werken aan vier verschillende opgaven: energietransitie, circulaire economie, mobiliteit en digitale stad. Vanwege de relevantie van deze gebieden voor het coalitieakkoord "Duurzaam doorpakken" heeft het college van GS besloten om de samenwerkingsovereenkomst met Amsterdam Smart City voor de duur van één jaar te verlengen.
Bijlagen
-
48
De accountant, de provinciearchivaris, de Randstedelijke Rekenkamer en de sector concerncontrol van de provincie hebben allemaal een bepaalde (wettelijke) rol om te onderzoeken of de provincie goed werkt. Hun conclusies en aanbevelingen worden gebruikt om de nodige verbeteringen door te voeren. Met behulp van de auditopvolgingslijst wordt bijgehouden hoe het daarmee staat en kunnen de nodige acties worden gepland. Twee maal per jaar wordt hierover gerapporteerd aan GS en PS. GS hebben de auditopvolging per 1 maart vastgesteld en sturen die door naar PS.
Bijlagen
-
49
Het werelderfgoedcomité besluit op een nog nader te bepalen datum of de Nieuwe Hollandse Waterlinie wordt toegevoegd aan de werelderfgoedlijst als uitbreiding op de Stelling van Amsterdam. Bij een positief besluit worden de provincies Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant verantwoordelijk voor de bescherming en het uitdragen van uitzonderlijke universele waarde van het UNESCO werelderfgoed Hollandse Waterlinie. Om deze siteholderstaak goed te kunnen vervullen is een oprichting van een Gemeenschappelijk Orgaan nodig.
Bijlagen
-
50
Provinciale Staten vraagt in motie 20 om een kolfruimte in het provinciehuis te realiseren. De provincie heeft in het nabijgelegen gebouw Houtplein 33 een kolfkamer die aan alle wettelijke eisen voldoet en gebruikt kan worden door medewerkers en statenleden. Als een statenlid liever op de Dreef gebruik maakt van een kolfruimte wordt daarvoor een al in gebruik zijnde ruimte beschikbaar gesteld die zo optimaal mogelijk wordt ingericht.
Bijlagen
-
51
Bijlagen
-
52
Bijlagen
-
53
Bijlagen
-
54
Bijlagen
-
55
Bijlagen
-
56
Bijlagen
-
57
Bijlagen
-
58
De provincie Noord-Holland gaat een samenwerking aan met Tata Steel voor het delen van de informatie van eNoses, voor een proefperiode van één jaar. Het doel is om meer inzicht te krijgen in geurhinder en de bronnen van geurhinder in de regio IJmond. Een eNose is een sensor die concentraties van stoffen in de lucht kan meten. Maandelijks wordt een technische rapportage opgesteld met alleen de meetresultaten, driemaandelijks wordt een uitgebreidere analyse gemaakt die voorzien is van een publieksvriendelijke toelichting.
Bijlagen
-
59
Bijlagen
-
60
Bijlagen
-
61
Bijlagen