Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Ingekomen stukken ter kennisname

woensdag 30 september 2020

00:00 - 00:00
Toelichting

Alle ingekomen stukken voor PS van september 2020.


• Agendering in commissies is onder voorbehoud van afstemming Agendacommissie PS.


• Stukken van burgers zijn geanonimiseerd omwille van privacy

Agendapunten

  1. 1

    Op grond van artikel 12 van de Verordening op de behandeling van bezwaar- en klaagschriften Noord-Holland 2014 brengt de HAC jaarlijks verslag van haar werkzaamheden uit aan Gedeputeerde staten en Provinciale staten. Er zijn in het jaarverslag over 2019 geen bijzonderheden benoemd door de HAC.

  2. 2

    De provincie Noord-Holland kan tien infrastructurele projecten sneller starten dan gepland. Daarmee houdt de provincie werkgevers en werknemers in de wegenbouw aan het werk. In totaal gaat het om ruim 20 miljoen euro aan opdrachten. Provinciale Staten hebben om deze inventarisatie gevraagd.

  3. 3

    De Statencommissie Ruimte, Wonen en Klimaat heeft in haar vergadering van 8 juni jl. aan GS gevraagd een verdiepende vervolgnotitie te leveren over de provinciale rol bij de aanpak van het tekort aan huisvesting voor buitenlandse werknemers.

  4. 4

    Dit jaar leggen wij voor het eerst het integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (iMPI) aan Provinciale Staten voor. Het iMPI 2021-2028 geeft inzicht in de onderhouds- en vervangingsprojecten en de projecten ter verbetering en/of uitbreiding van de provinciale infrastructuur. Voorheen waren de verbeter- en uitbreidingsprojecten opgenomen in het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) en de onderhouds- en vervangingsprojecten in het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO). Tevens wordt inzicht gegeven in de kosten van de onderhouds-, vervangings- en verbeter- en uitbreidingsprojecten.

  5. 5

    In de verkenning van de provincie Noord-Holland naar de Houtribdijk blijkt dat de Houtribdijk maar een beperkte rol heeft voor de bereikbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam. Verder weegt de maatregel om een meer open verbinding tussen het Markermeer en het IJsselmeer te maken niet op tegen de nadelen en de daarmee gepaard gaande hoge kosten. Daarom ziet de provincie af van nader onderzoek naar een brug in plaats van een dijkverbinding.

  6. 6

  7. 7

  8. 8

  9. 9

  10. 10

  11. 11

  12. 12

  13. 13

  14. 14

  15. 15

    Een luchthaven op zee is een Rijksbevoegdheid. De minister heeft aangegeven nut en noodzaak in de luchtvaartnota af te wegen. In de ontwerp luchtvaartnota kiest het kabinet niet voor de aanleg van een luchthaven in zee. Daarmee vervalt de noodzaak om de Noord-Hollandse belangen bij dit onderwerp te bewaken.

  16. 16

    De versterking van de kust tussen Petten en Camperduin leidt tot een forse verbetering van de natuur. Dit zijn uitkomsten van het onderzoeksrapport 'Kust op kracht, monitoring ecologische effecten op flora en vegetatie in de Polder Callantsoog en Harger- en Pettemerpolder', dat in opdracht van de provincie is opgesteld. Tegelijkertijd geven de natuurprojecten ook lessen hoe om te gaan met aanpassingen aan het klimaat, zoals overvloedige regenval en de opvang van (steeds schaarser) zoet water.

  17. 17
    IPO begroting 2021 (waarschijnlijk A-agenda EFB 26-10-2020)
  18. 17.a

  19. 17.b

  20. 17.c

  21. 17.d

  22. 18

  23. 19

  24. 20

  25. 26

  26. 28

  27. 29

  28. 30

    Geachte Commissieleden,
    Hoewel het niet gelukt is om in te spreken tijdens de afgelopen commissievergadering van 22-9 jl. bericht ik u toch nogmaals iz onze zienswijze met Uw kenmerk ZW-0249 (locatie Middelie) ten behoeve van inhoudelijke behandeling van de Omgevingsverordening NH 2020 van dinsdag a.s.
    In het kort :
    In 2005 heeft de provincie het Bufferwoningbeleid ontwikkeld met als doel:
    - Versterken leefbaarheid van de dorpen en bouwen voor met name de eigen bewoners;
    - Versterken draagkracht voorzieningenniveau van het dorp;
    - Tegengaan leegloop van het dorp;
    - Realiseren betaalbare woningen voor jongeren en starters;
    Op initiatief en subsidie van de Provincie is een Beeldkwaliteitsplan opgesteld voor het Bufferwoningenbeleid met daarin een locatiekeuze per dorp waar kleinschalige woningbouw mogelijk is. Provincie heeft zelf akkoord gekozen op deze woningbouwlocaties per dorp, welke de minste aantasting geven voor het omliggende landschap.
    Na jaren van overleg en beleidsvorming heeft Kloosterhoff B.V. (eigenaar gronden) in 2015 eindelijk met gemeente Zeevang (nu Edam-Volendam) een Anterieure overeenkomst getekend om de ontwikkeling van 36 woningen te starten. Op initiatief van de Provincie zijn dus enorme kosten gemaakt om uitvoer te geven aan het Bufferwoningenbeleid, zoals verwerving van de gronden, plan- en onderzoekskosten. Na het produceren, in nauw overleg met de Provincie, van het bestemmingsplan kwam deze in 2017 ter inzage. Alle onderzoeken, waaronder Nut en Noodzaak zijn door de provincie getoetst en goed gekeurd!
    In het kader van het Bufferwoningenbeleid zijn 2 plannen verder uitgewerkt, welke in bestemmingsplanprocedure zijn gebracht. Dat zijn de plannen die in de
    Nota van beantwoording  zijn aangeduid met kenmerken ZW-0249 (dorp Middelie) en ZW-0250 (dorp Kwadijk).( behoort bij Gemeente Edam – Volendam)
    Na het ter inzage leggen van het bestemmingsplan heeft diezelfde Provincie op beide plannen bezwaar gemaakt!!!
    Nu in de Omgevingsverordening NH2020 vallen beide locaties onder de BPL en kunnen beide plannen daardoor niet doorgaan. In de Nota van beantwoording per zienswijze zien we nu het project met uw kenmerk ZW-0250 (dorp Kwadijk) wel uit het BPL wordt gehaald, zodat woningbouw mogelijk wordt gemaakt en het Project met Kenmerk ZW-0249 (dorp Middelie) niet en valt dus nog wel onder het BPL. Wij vinden het nog steeds onbegrijpelijk dat de Provincie het woningbouwplan in Middelie op deze manier tegenhoudt terwijl het plan op initiatief van de Provincie zelf is opgesteld, waarbij de planvorming na een jarenlang en intensief proces met de provincie in een vergevorderd stadium is.
    Wij verzoeken u dringend om ook het Project met Kenmerk ZW-0249 (dorp Middelie) alsnog tijdens de inhoudelijke behandeling ook UIT het BPL te halen, waardoor kleinschalige woningbouw mogelijk is.
    ( ps; in de bijlage een meer uitgebreid stuk aangaande de situatie)
    Voor eventuele vragen zijn we op onderstaande telefoonnummers te bereiken
    Met vriendelijke groet,
    Bart
    B.W.M. Ophoff

  29. 31

  30. 32

    Op 30 augustus 2017 heeft de provincie samenwerkingsafspraken gemaakt voor de ontwikkeling van de Energy & Health Campus te Petten. De provincie heeft besloten om deze samenwerkingsafspraken nog twee jaar voort te zetten. Met het nieuwe Afsprakenkader II sluiten meer partijen aan die het belang van de ontwikkeling van het EHC zien.

  31. 33

    In het kader van de strategische agenda geven GS een tussenstand op het dossier Breedband buitengebied. Eind 2020 willen GS de balans op maken. Dan is ook meer te vertellen over de pilots voor de aanpak van de restopgave.

  32. 34

  33. 35

    Om de biodiversiteit te bevorderen subsidieert de provincie het agrarisch natuurbeheer. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, het Hoogheemraadschap van Rijnland en het collectief in Noord-Holland Zuid zien mogelijkheden om het agrarisch waterbeheer uit te breiden. Met dit besluit stellen wij het subsidieplafond en de openstellingsperiode voor uitbreiding van het collectief agrarisch natuurbeheer vast.

  34. 36

    Geachte heer, mevrouw,
    Via deze weg stuur ik u, op verzoek van de gemeenteraad van Wormerland, de vastgestelde motie inzake de omgevingsverordening van de Provincie Noord-Holland.
    De motie is bestemd voor Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten en betreft de ontwerp omgevingsverordening NH2020.
    Deze motie is afgelopen dinsdag 15-9, tijdens de raadsvergadering van de gemeente Wormerland aangenomen.
    Kunt u ervoor zorg dragen dat de deze motie z.s.m. wordt doorgestuurd?
    Alvast dank

  35. 37

  36. 38

  37. 39

  38. 40

  39. 41

  40. 42
    Omgevingsverordening: Ingekomen brief over omgevingsverordening en beschermd dorpsgezicht 's Graveland (C-agenda RWK 21-09-2020)
  41. 43

  42. 44

  43. 45

  44. 46

  45. 47

  46. 50

    Bijlagen

  47. 51

    Dit is de geanonimiseerde versie zonder NAW-gegevens.
    De volledige versie met contactgegevens is voor statenleden in de afgesloten agenda in te zien.

  48. 52

    Dit is de geanonimiseerde versie van de brief zonder NAW-gegevens
    De volledige versie met contactgegevens is voor statenleden in de afgesloten agenda in te zien.

  49. 54

  50. 56

  51. 57

  52. 58

  53. 59

  54. 60

  55. 61

  56. 62

  57. 65

  58. 66

  59. 67

  60. 68

  61. 69

  62. 70

    Bijgesloten alsnog de zienswijze op de omgevingsverordening NH2020, zoals deze in de vergadering van het college van B&W in Wormerland werd aangenomen/besloten op 7 april 2020.
    Helaas is de formele verzending vanuit de gemeente Wormerland aan de Provincie NH mis gegaan. Hierbij derhalve alsnog de formele zienswijze in de hoop dat dit nog ter kennis kan worden gebracht aan de leden van Provinciale Staten.

  63. 71

    De bedrijven D4 en Shell hebben een opsporingsvergunning voor aardwarmte aangevraagd voor het gebied Rijnland. Dit valt onder de Mijnbouwwet, het Rijk is hiervoor het bevoegd gezag. Aan de provincie is gevraagd om advies uit te brengen. Het advies is voorbereid door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied.

  64. 72

    In het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken! is klimaat een belangrijk thema. In het Noord-Hollands Actieprogramma Klimaat (APK) worden de provinciale klimaatacties uitgewerkt. De acties betreffen de energie-infrastructuur, duurzame elektriciteitsopwekking, de gebouwde omgeving, de industrie, mobiliteit, landbouw en landgebruik, en de verduurzaming van de eigen organisatie. Het Actieprogramma laat in de volle breedte zien wat de provincie deze collegeperiode doet om in 2030 te komen tot 49 procent minder CO2-uitstoot.

  65. 73

  66. 74

    Wob is de afkorting van de Wet openbaarheid van bestuur. De Wob regelt het recht op informatie van de overheid. Overheidsinformatie is meestal openbaar, maar de Wob kent een aantal gevallen waarin de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. Meer over de Wob is te vinden op www.noord-holland.nl/wob.

  67. 75

    Gezien het belang van de voortgang in het stikstofdossier is afgesproken PS regelmatig te informeren over de stand van zaken. Bijgevoegde brief bevat de stand van zaken van begin september 2020.

  68. 76

  69. 78

    Veel evenementen hebben te maken met extra maatregelen ter bestrijding van verspreiding van het COVID-19 virus. Dit brengt extra kosten met zich mee en tegelijkertijd vallen soms inkomsten weg. Daarom wil de provincie Noord-Holland tot 1 juni 2021 meer evenementen eenmalig sponsoren, hiervoor is een budget beschikbaar van € 300.000,-.

  70. 79

    Bodemdaling is een probleem in veel veenweideprovincies, waaronder Noord-Holland. De minister van LNV stelt middelen beschikbaar om de bodemdaling tegen te gaan. Hierover worden Provinciale Staten geïnformeerd. De Noord-Hollandse aanpak van de bodemdaling loopt gelijk op met andere doelen in het landelijk gebied, zoals NNN-realisatie en de stikstofaanpak.

  71. 80

    De provincie Noord-Holland trekt € 13,2 miljoen uit om een gezondere leefomgeving te stimuleren. Het grootste deel van dat bedrag komt in een uitvoeringsregeling beschikbaar voor bijdragen aan initiatieven van derden. Daarvoor is in concept een uitvoeringsregeling opgesteld. GS vragen PS hun overwegingen mee te geven om in de definitieve uitvoeringsregeling te verwerken. Die wordt later dit jaar vast- en opengesteld.

  72. 81

    GS adviseren inzake een initiatiefvoorstel van de FvD-fractie om de Referendumverordening niet aan te passen. De voorstellen hebben onder andere betrekking op verlaging van de huidige uitkomstdrempel en de drempel voor een inleidend verzoek en op verlenging van de indieningstermijn voor een kennisgeving van een referendumverzoek.

  73. 82

    Als onderdeel van de uitwerking van het Nederlandse Klimaatakkoord wordt er een Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) opgesteld om de mobiliteit in de provincies Noord-Holland en Flevoland te verduurzamen. Dit eerste concept RMP wordt ter bespreking aan Provinciale Staten aangeboden.

  74. 83

    In Zaanstreek-Waterland is de Vervoerregio Amsterdam (VRA) de opdrachtgever voor het openbaar vervoer. Op 8 juli 2019 hebben Provinciale Staten GS gevraagd om een zienswijze in te dienen op het ontwerp Programma van Eisen (PvE) van de OV-concessie Zaanstreek-Waterland, en de VRA te verzoeken om de minimale frequentie van de buslijnen naar Oostzaan en Landsmeer gelijk te stellen aan de verbindende buslijnen. Mede als gevolg van onze zienswijze is het definitieve PvE aangepast. Inmiddels heeft de VRA, vanwege de coronacrisis, deze aanbesteding stopgezet.

  75. 84

    Het Naardermeer is aangewezen als Natura 2000-gebied, waarvoor de provincie Noord-Holland een beheerplan moet vaststellen. Het doel van het plan is de beschermde natuur te behouden en ontwikkelen om zo te voldoen aan de instandhoudingsdoelstellingen voor het gebied. Het ontwerp beheerplan heeft in voorjaar 2019 ter visie gelegen. Nu de financiering van de maatregelen voor Inrichtingsplan Schil Naardermeer rond is, worden de zienswijzen beantwoord en het beheerplan vastgesteld. In dit beheerplan zijn ook wijzigingen in wet-, regelgeving en beleid, en de meest recente inzichten uit de jurisprudentie verwerkt.

  76. 85

    De Uitvoeringsregeling natuur- en landschapsbeheer Noord-Holland 2016-2021 (SVNL 2016-2021) is de basis voor het verlenen van subsidie voor (agrarisch) beheer van natuur en landschap. De regeling wordt periodiek gewijzigd op basis van landelijke afspraken. De voorliggende wijziging betreft een aantal technische en juridische wijzigingen. Eén van de wijzigingen is de splitsing van het beheertype voor moeras in twee nieuwe beheertypen vanwege de verschillende doelstellingen. De wijziging SVNL 2016-2021 treedt de dag na publicatie in werking.

  77. 86

  78. 87

  79. 88

    Gedeputeerde Staten coordineren de voorbereiding van de uitvoeringsbesluiten voor de versterkingen van de Sassluis in Enkhuizen, de Spuisluis Oostoever in Den Helder en de Horn-, Noorder- en Zuidersluis in Schardam. Deze coordinatie bevordert een spoedige en eenvoudige besluitvorming. De procedure zorgt ervoor dat de voorbereiding van alle besluiten ter uitvoering van de versterkingen van deze sluizen, inclusief de projectplannen zelf, parallel loopt en dat eventuele beroepen tegen deze besluiten gelijktijdig en binnen zes maanden worden behandeld bij de Raad van State.

  80. 89

  81. 90

    De Agenda voor het Waddengebied 2050 dient als opvolger van de Structuurvisie (Planologische Kern Beslissing) Waddenzee. Als binnenkort de Omgevingswet in werking treedt, stelt het Rijk geen aparte (rijks)structuurvisie meer op voor de Waddenzee. Het College, gehoord hebbende de staten commissie Natuur, Landschap en Gezondheid, complimenteert de Minister van Infrastructuur en Waterstaat met de ontwerp-Agenda Waddengebied 2050 en brengt een aantal punten onder haar aandacht.

  82. 91

  83. 93

    De heer Buitendijk heeft in een brief aan diverse bestuursorganen uit Noord-Holland Noord vragen gesteld over datacenters in relatie tot de energietransitie en de Regionale Energiestrategieën (RES). In overleg met het bestuurlijk afstemmingsoverleg RES NHN heeft de provincie Noord-Holland zijn vragen beantwoordt, in samenspraak met gemeente Hollands Kroon en het programmabureau RES.

  84. 94

    De niet-geanonimiseerde versie van de brief treffen Statenleden aan in de afgeschermde agenda in iBabs

  85. 95

    Het aantal dak- en thuisloze jongeren tussen de 18 en 27 jaar neemt toe. Omdat zij een passende en betaalbare woonruimte verdienen, vraagt Gedeputeerde Loggen (wonen) aan de gemeenten hier extra aandacht voor te hebben en dit onderwerp mee te nemen in de uitwerking van de provinciale Woonagenda (2020-2025), die dit jaar nog plaatsvindt.

  86. 96

  87. 97

    Op 21 april hebben GS besloten over de uitvoering van de Corona Overbruggingslening (COL) in Noord-Holland, onder regie van het Innovatiefonds Noord-Holland. Daarbij is door de provincie een garantieverklaring aangegaan voor eventuele financiële tekorten als gevolg van de uitvoering van de COL. Het Innovatiefonds Noord-Holland heeft de provincie nu gevraagd het verwachte exploitatietekort in 2020 voor de COL ter hoogte van circa €600.000 (uitgaande van de prognose volgens het midden-scenario) te dekken, en om eenmalig een voorfinanciering ad. €600.000 te verstrekken voor de uitvoering van de COL in de jaren 2020-2026.

  88. 98

    In 2018 startte de pilot van het project Hollandse Luchten (voorheen ‘pilot luchtkwaliteit’). In dit project meten inwoners van de provincie Noord-Holland zelf de kwaliteit van de lucht met behulp van betaalbare meetsensoren. Er is destijds toegezegd om de werkwijze van deze pilot te evalueren. Deze evaluatie is nu gereed.

  89. 100

    Begin dit jaar hebben de deelnemers van het recreatieschap, gemeenten en de provincie, zienswijzen ingediend op de visie. De zienswijzen van de provincie op de visie zijn door het bestuur van het recreatieschap overgenomen. Het opstellen van een uitvoeringsprogramma van de visie kan ook tot de taken van het recreatieschap gerekend worden. Het is van belang dat de reactie van de provincie op het concept uitvoeringsprogramma bekend wordt gemaakt.

  90. 101

  91. 102

  92. 103

    In 2018 heeft Noord-Holland zowel het KRW (Kaderrichtlijn Water) grondwatermeetnet als het PMG (Provinciaal Meetnet Grondwaterkwaliteit) laten bemonsteren en analyseren op ruim 400 stoffen binnen de volgende verzamelgroepen: algemene parameters, bestrijdingsmiddelen, geneesmiddelen/medische stoffen en overige verontreinigende stoffen. De resultaten van de meetronde zijn samengevat in het rapport Meetronde grondwaterkwaliteit Noord-Holland 2018.


    De andere provincies hebben een soortgelijke meetronde uitgevoerd. De gezamenlijke resultaten van alle provincies zijn gevat in het rapport Grondwaterkwaliteit Nederland 2020. Voor een kort overzicht en duiding van de resultaten wordt u verwezen naar de brief aan PS.

  93. 104

  94. 105

  95. 106

  96. 107

    Wob is de afkorting van de Wet openbaarheid van bestuur. De Wob regelt het recht op informatie van de overheid. Overheidsinformatie is meestal openbaar, maar de Wob kent een aantal gevallen waarin de gevraagdeinformatie niet geschikt is om openbaar te maken. Meer over de Wob is te vinden op www.noord-holland.nl/wob.

  97. 108

    De impact van de coronacrisis op het openbaar vervoer is groot. GS informeren PS over de actuele ontwikkelingen rondom de coronacrisis en de OV-concessies in Noord-Holland.

  98. 109

    De bruggen Krommenie liggen over de Nauernasche Vaart, in de N203 in de gemeente Zaanstad en zijn belangrijk voor zowel vaar- als wegverkeer. De bruggen zijn aan het eind van hun levensduur. In 2018 is levensduur verlengend onderhoud aan de bruggen verricht. De provincie Noord-Holland onderzoekt nu hoe en wanneer de vervanging/renovatie van de bruggen Krommenie gaat plaatsvinden.

  99. 110

    Met de projectpartners (Hoogheemraadschap Rijnland, Vervoerregio Amsterdam, Gemeente Heemstede, Gemeente Haarlemmermeer) heeft de Stuurgroep op 18 oktober 2018 het Masterplan Cruquiusbrug vastgesteld. Het Masterplan voorziet o.a. in het verbreden van de brug richting Heemstede en een nieuwe fietsonderdoorgang. Doordat de bredere nieuwe brug en de nieuw aan te leggen fiets-onderdoorgang niet passen binnen de huidige bestemmingsplannen, moeten er wijzigingen in deze bestemmingsplannen van de gemeenten worden doorgevoerd. In overleg met de projectpartners is gekozen om door de provincie een Provinciaal Inpassing Plan (PIP) op te stellen.