- Locatie
Statenzaal
- Voorzitter
- Marianne Poot
- Toelichting
-
De vergadering vindt in hybride vorm plaats. De vergadering is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl.
De commissievergadering is toegankelijk voor publiek. Het is mogelijk om in te spreken in de vergadering. Dat kan fysiek of digitaal.
Inspreken kan bij de agendapunten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda), of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Ruimte.
Voor het inspreken moet u zich aanmelden bij de Statengriffie. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 14 november) door het aanmeldformulier in te vullen: Aanmeldformulier inspreken commissievergadering
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten na punt 3 eerder beginnen. - Agenda documenten
Agendapunten
-
1Opening en mededelingen
-
2
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
3.a
Bijlagen
-
4A-agenda Financiën
-
4.a
Toelichting: In de provinciale begroting wijzen Provinciale Staten toe voor welke doelen de provincie haar beschikbare middelen inzet. Deze laatste begrotingswijziging omvat een bijstelling van de begroting 2025.
Behandelvoorstel:
Aan de commissie wordt gevraagd de onderdelen van de begrotingswijziging die betrekking hebben op de commissie Ruimte te bespreken en te adviseren aan PS over de statenvoordracht laatste begrotingswijziging 2025.Bijlagen
-
5A-agenda Ruimtelijke ontwikkeling
-
5.a
Toelichting: Gedeputeerde Staten stellen de vierde herziening van de Omgevingsverordening NH2022 in eindconcept vast. De vierde herziening heeft betrekking op verschillende onderwerpen, waaronder wonen in landelijk gebied, datacenters en peilbesluiten in veenpolderlandschappen. De voorgestelde wijzigingen hebben van 28 mei t/m 8 juli 2025 ter inzage gelegen en worden nu aan Provinciale Staten ter vaststelling aangeboden.
Behandelvoorstel: Adviseren aan PS over de Statenvoordracht vierde herziening Omgevingsverordening NH2022. De voordracht zal geagendeerd worden voor de PS vergadering van 8 december 2025.
Bijlagen
-
6Rondvraag gedeputeerde Rommel (portefeuille Ruimtelijke ontwikkeling)
-
7B-Agenda Wonen
-
7.a.1
Toelichting: De provincie wil het tempo van woningbouw verhogen en daarbij bestuurlijke daadkracht combineren met samenwerking en innovatie. Het plan richt zich op actieve begeleiding van projecten, gerichte oplossingen voor thematische knelpunten en een strakke monitoring, om zo structurele versnelling te bereiken en vertrouwen bij gemeenten, marktpartijen en inwoners te versterken. Hierbij gaat het om drie actielijnen, sturen op plannen, aanpakken vastlopers, samenwerken en besluiten. Instrumenten zoals het investeringskader, de bouwambassadeur en het team gebiedsontwikkelaars hebben al gezorgd voor versnelling van projecten, landelijke zichtbaarheid en inzicht in knelpunten.
Behandelvoorstel: De commissie kan met elkaar en gedeputeerde het Plan van Aanpak versnellen woningbouw & de Voortgang Actieagenda wonen en versnellen woningbouw 2024 – 2028 gevoegd bespreken.
Bijlagen
-
7.a.2
Toelichting: Gedeputeerde Staten verzoeken PS de voortgang van de Actieagenda wonen en versnellen woningbouw 2024 – 2028 voor bespreking te agenderen. Deze actieagenda is in september 2024 door PS vastgesteld en bevat diverse acties waarmee de provincie de woningnood wil helpen terugdringen. Sinds 2024 zijn veel nieuwe acties opgestart en afgerond of voorbereidingen getroffen om deze komend jaar uit te voeren.
Behandelvoorstel: De commissie kan met elkaar en gedeputeerde het Plan van Aanpak versnellen woningbouw & de Voortgang Actieagenda wonen en versnellen woningbouw 2024 – 2028 gevoegd bespreken.
Bijlagen
-
8Rondvraag gedeputeerde Beemsterboer (portefeuille Wonen)
-
9C-agenda Mobiliteit
-
9.a
In de zomer van 2024 is het lijnennet in Noord-Holland Noord ingrijpend veranderd. Na een jaar worden de effecten van de wijzigingen zichtbaar. Niet alle veranderingen pakken positief uit. Er worden daarom een aantal wijzigingen doorgevoerd: bij Julianadorp, in Den Helder en bij Andijk.
Bijlagen
-
9.b
In de halfjaarrapportage geeft de projectorganisatie aan welke werkzaamheden in het eerste halfjaar van 2025 zijn verricht voor de MIRT-verkenning Openbaar Vervoerverbinding Amsterdam-Haarlemmermeer. Aan het eind van deze verkenningsfase willen de samenwerkende partijen ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer, Schiphol, Schiphol Area Development Company en NS een besluit nemen over de oplossing van de onderzochte openbaar vervoer (OV)-knelpunten.
Bijlagen
-
9.c
Bijlagen
-
9.d
Het onderzoek biedt een handelingsperspectief voor de mogelijke rol van de provincie ten aanzien van parkeernormen, maar ook in de verschillende toepassingen ervan door gemeenten. Daarnaast hebben we een handreiking opgesteld om gemeenten te helpen bij het toepassen van maatwerk bij parkeernormen. Parkeernormen zijn een krachtig instrument om te kunnen sturen op de versnelling van de woningbouw, de bereikbaarheid van gebieden en de leefbaarheid in de straat. Op basis van het onderzoek en versteviging van onze rol bij parkeernormen gaan we komende tijd aan de slag met enkele acties. Het rapport en handreiking zijn binnenkort te vinden op de website van de provincie Noord-Holland.
Bijlagen
-
9.e
Het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) ondersteunt, stimuleert, coördineert en jaagt gemeenten aan bij het uitvoeren van duurzame mobiliteitsmaatregelen en heeft als doel de CO2-uitstoot in de sector mobiliteit en transport in Noord-Holland en Flevoland te verminderen. We hebben al goede resultaten geboekt, maar gebleken is dat er meer nodig is om onze streefdoelen te behalen. Daarom intensiveren we onze inzet.
Wij informeren PS over het RMP, de stand van zaken van de regionale uitvoeringsagenda duurzame mobiliteit en de complexiteit van de verduurzamingopgave van mobiliteit.Bijlagen
-
9.f
De provincie Noord-Holland heeft een aanvullend onderzoek uitgevoerd naar de kwaliteit van de bomen langs de N241 tussen Schagen en Verlaat. Van de 453 bomen die zijn onderzocht, is het noodzakelijk om 161 bomen te vervangen. Gedeputeerde Staten delen de resultaten en vervolgstappen met Provinciale Staten.
Bijlagen
-
9.g
In 2023 hebben gemeente Den Helder en provincie afspraken gemaakt over maatregelen voor het creëren van een volwaardige vaarroute via het Boerenverdriet, bijvoorbeeld door een schutsluis. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een keersluis hier beter past. B&W van Den Helder stellen voor de oorspronkelijke overeenkomst aan te passen en de optie voor een keersluis verder te onderzoeken. Een keersluis is goedkoper dan een schutsluis. B&W verzoeken GS daarom ook de resterende provinciale middelen behorend bij de afspraken uit 2023 te reserveren voor mobiliteitsmaatregelen. GS stemmen daarmee in en leggen dit vast in een brief aan de gemeente Den Helder. Besluiten over besteding van deze middelen volgt later, maar dat zal binnen het werkingsgebied van het Maritiem Cluster Den Helder zijn.
Bijlagen
-
9.h
Bijlagen
-
9.i
Bijlagen
-
9.j
De provincie Noord-Holland is opdrachtgever voor het openbaar vervoer in 3 gebieden in Noord-Holland: Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord. Ieder jaar wordt er een jaarverslag gepubliceerd met de resultaten van het openbaar vervoer in deze gebieden, zoals het aanbod, het gebruik en de kwaliteit van het OV. Het jaarverslag OV 2024 is te downloaden op de website van de provincie Noord-Holland.
Bijlagen
-
9.k
De provincie Noord-Holland werkt samen met de Vervoerregio Amsterdam en gemeente Waterland aan de verbetering van de Bernhardbrug in Monnickendam. Dit betreft het vervangen de bestaande hefbrug, en het onderzoeken van de mogelijkheden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Daar wordt ook het naastgelegen kruispunt Bernhardlaan-De Zarken-Nieuwpoortslaan bij betrokken. De omgeving krijgt de ruimte om mee te denken over maatregelen en oplossingen.
Bijlagen
-
9.l
De provincie Noord-Holland werkt samen met andere provincies, Rijkswaterstaat, de vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de G4-gemeenten, aan het gezamenlijk inwinnen, combineren, opslaan en distribueren van mobiliteitsdata. Hiervoor is in 2014 het samenwerkingsverband Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) opgericht. De samenwerkingsovereenkomst wordt vernieuwd om de samenwerking te laten voldoen aan actuele aanbestedingsregels. Ook wordt de governance van de samenwerking aangepast.
Bijlagen
-
10C-agenda Ruimtelijke Ontwikkeling
-
10.a
De gemeente Schagen vervolgt met de Provincie Noord Holland een verkenning naar de mogelijkheden tot de bouw van 1100 - 1500 woningen in Beschermd Landschap op locatie Schagen Oost. GS geven uitgangspunten mee aan de gemeente Schagen voor de uitwerking van de voorgenomen ontwikkeling.
Bijlagen
-
10.b
Bijlagen
-
10.c
Het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) legt de concept-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor de aanleg van een 380-150 kV station in Amsterdam Zuidoost ter inzage. De concept-NRD is het onderzoeksplan voor de Milieueffectrapportage (MER). Bij de reikwijdte gaat het om welke alternatieven worden onderzocht en voor welke milieuaspecten dat gebeurt. Bij het detailniveau gaat het om de wijze waarop het onderzoek en de beoordeling plaatsvindt.
Bijlagen
-
10.d
Bijlagen
-
11C-agenda Wonen
-
11.a
De provincie ondertekent het Houtbouw Pact MRA 2026-2030, als vervolg op het Convenant Houtbouw MRA. Het Pact is opgesteld in MRA verband. Het heeft als doel dat vanaf 2026 minimaal 20% van alle nieuwbouwwoningen in de MRA gebouwd worden met hout en andere biobased materialen. Het pact is een samenwerking tussen publieke, private en kennisinstellingen binnen de MRA.
Bijlagen
-
12Schorsing tot donderdag 20 november 19:00 uur