- Locatie
Statenzaal
- Voorzitter
- Marianne Poot
- Toelichting
-
De vergadering vindt in hybride vorm plaats. De vergadering is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl.
De commissievergadering is toegankelijk voor publiek. Het is mogelijk om in te spreken in de vergadering. Dat kan fysiek of digitaal. Inspreken kan bij de agendapunten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda), of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Ruimte.
Voor het inspreken kunt u zich aanmelden via het
Aanmeldformulier. Ook kunt u zich aanmelden om in te spreken door een mail te sturen naar commissieruimte@noord-holland.nl. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 10 januari 2025).
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten na punt 3 eerder beginnen. - Agenda documenten
Agendapunten
-
0
Doel technische briefing:
Ter voorbereiding op de behandeling van de actualisering van het iMPI 2025-2032 worden in de technische briefing de volgende projecten/onderwerpen gepresenteerd:- Raamovereenkomst beweegbare bruggen
- N239-03 Ontsluiting Agriport en reconstructie op-/afritten A7 (promotie naar planfase)
- Wateroverlast N510
-
0
Op 30 september hebben PS de startnotitie Regie op de Ruimte vastgesteld. In de startnotitie staat het proces beschreven waarin we toewerken naar een actualisatie van de omgevingsvisie.
De organisatie is de afgelopen tijd bezig geweest met het (laten) opstellen van het participatieplan, het uitwerken van de methode hoe de keuzes en consequenties goed in beeld kunnen worden gebracht en het bij elkaar brengen van de onderliggende kaarten in de kaartenatlas. Het participatieplan wordt in februari in de commissie besproken en daarna in PS vastgesteld. Tijdens de technische briefing wordt een toelichting gegeven op de stand van zaken van Regie op de Ruimte met de nadruk op het participatieplan. -
1Opening en mededelingen
-
2Inspreekhalfuur - 19:00
-
3
Bijlagen
-
3.a
Het presidium heeft in juli 2024 verzocht een daadwerkelijke Strategische PS-agenda te ontwikkelen. Met zo'n Strategische agenda PS (verder StraPS) krijgen PS zelf meer regie op de eigen politieke agenda, met name bij de grotere en complexere onderwerpen. Voor het bepalen van de grote, strategische onderwerpen heeft de agendacommissie vuistregels vastgesteld. De inventarisatie van onderwerpen voor de StraPS is gebaseerd op wat nu in de commissies speelt. Er is een werkwijze ontwikkeld waarbij de griffie afstemt met de ambtelijke organisatie. Na bespreking van de concept Strategische agenda in de commissies van januari 2025 zal het Presidium de StraPS vaststellen. Nieuwe onderwerpen kunnen worden toegevoegd mits in het presidium een gewogen minderheid van 1/3e (19 leden) van PS daar achter staat.
Bijlagen
-
3.b
Bijlagen
-
4B-agenda Ruimtelijke ontwikkeling
-
4.a
Om in bijzondere gevallen medewerking te kunnen verlenen aan woningbouwplannen van meer dan 25 woningen in Beschermd Landschap hebben GS een werkwijze en uitgangspunten geformuleerd.
Bijlagen
-
4.b
Toelichting: Gedeputeerde Staten (GS) stellen de Wijziging werkingsgebieden & bijlagen Omgevingsverordening NH2022 ronde 2024-II en de Nota van beantwoording in eindconcept vast. De voorgenomen wijzigingen hebben ter inzage gelegen. Met dit besluit geven GS de wijzigingen en de Nota van beantwoording in eindconcept vrij voor bespreking met Provinciale Staten.
Behandelvoorstel: De commissieleden kunnen met elkaar en met gedeputeerde deze brief van GS aan PS inzake de wijziging werkingsgebieden en bijlagen Omgevingsverordening NH2022 bespreken.
Bijlagen
-
5Rondvraag gedeputeerde Rommel (portefeuille Ruimtelijke ontwikkeling)
-
6B-Agenda Wonen
-
6.a
Toelichting:
Het programma Wonen voor Winkels zet in op de transformatie van winkels naar woningen op kansrijke locaties om zo een bijdrage te leveren aan de woningbouwopgave, het voorzieningenniveau en de leefbaarheid. Het programma is tussentijds geëvalueerd. De doelstellingen zijn behaald, maar mede door lage leegstand in de detailhandel zijn er geen nieuwe aanvragen van gemeenten voor een vervolg.
Behandelvoorstel:
De D66-fractie wil met GS en met PS in gesprek over de vraag of het niet voorbarig is om programma al stop te zetten en of het niet, al dan niet aangepaste vorm, alsnog voortgezet zou moeten worden.Bijlagen
-
7Rondvraag gedeputeerde Beemsterboer (portefeuille Wonen)
-
8B-agenda Mobiliteit
-
8.a
Toelichting: De N203 tussen Uitgeest en Limmen moet veiliger. De Trajectstudie N203 Uitgeest-Limmen gaat uitwijzen welke oplossingen mogelijk zijn. Samen met de gemeenten Uitgeest en Castricum onderzoekt de provincie komende tijd welke maatregelen dan genomen kunnen worden om de weg veiliger te maken. De uitvoering van maatregelen kan dan gekoppeld worden aan groot onderhoud vanaf 2028. Provinciale Staten worden geïnformeerd over de start in oktober en de manier waarop de omgeving hierbij betrokken wordt.
Behandelvoorstel:
De D66-fractie wil met Gedeputeerde en de commissieleden in gesprek over de waarde van snelheidsverlaging en handhaving als maatregel.Bijlagen
-
8.b
Toelichting: Gedeputeerde Staten geven nadere uitleg over de uitvoering van de motie M40-2024 ‘onderzoek instandhouding buslijn 200’ en motie M142-2023 ‘deelmobiliteit in beleid’ en verzoeken Provinciale Staten de moties als afgedaan te beschouwen.
Behandelvoorstel: Bijgaande brief met afdoeningsvoorstel kan de commissie met elkaar en gedeputeerde bespreken.
De commissie Ruimte wordt gevraagd of moties 40-2024 en 142-2023 als afgedaan kunnen worden beschouwd.Bijlagen
-
9
Bijlagen
-
10C-agenda Ruimte
-
10.a
De provincie stelt samen met de 17 gemeenten in Noord-Holland Noord en het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier het Ontwikkelperspectief Noord-Holland Noord op. Met het Ontwikkelperspectief maken deze partijen duurzame en weloverwogen ruimtelijke keuzes, die de regio versterken en bijdragen aan een gezonde fysieke leefomgeving voor de toekomst. In een samenwerkingsovereenkomst leggen de partijen afspraken vast over het opstellen van het Ontwikkelperspectief.
Bijlagen
-
10.b
In juni dit jaar heeft het Rijk het voorontwerp van de Nota Ruimte vrijgegeven voor consultatie. Per brief zijn de aandachtspunten die de provincie Noord-Holland graag terugziet in de volgende versie van de Nota Ruimte verstuurd aan de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
Bijlagen
-
10.c
Gedeputeerde Staten stemmen in met de Uitvoeringsagenda NOVEX-NZKG 2025-2029. De Uitvoeringsagenda NOVEX-NZKG is de operationele uitwerking van het Ontwikkelperspectief Noordzeekanaalgebied (NZKG) dat in september 2024 is vastgesteld door Provinciale Staten.
Bijlagen
-
10.d
Bijlagen
-
10.e
De gemeente Edam-Volendam heeft het ontwikkelkader voor de nieuwe woonwijk Lange Weeren naar GS gestuurd, met het verzoek om het gebied te ontgrenzen van het Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL). Gedeputeerde Staten laten de gemeente weten dat een ontgrenzing van het BPL in deze fase nog niet aan de orde is. Wel geven GS aan dat zij het plan graag verder uitgewerkt willen zien.
Bijlagen
-
10.f
Bijlagen
-
11C-agenda Mobiliteit
-
11.a
De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam hebben met de gemeenten in Zaanstreek-Waterland en Amstelland-Meerlanden voor beide gebieden een Regionale Agenda Mobiliteit opgesteld. Het doel is om samen de bereikbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. De agenda’s zijn een bundeling van de projecten waar de provincie, vervoerregio en gemeenten mee aan de slag zijn en gaan.
Bijlagen
-
11.b
Bijlagen
-
11.c
Gedeputeerde Staten zijn de samenwerkingsovereenkomst MRA Elektrisch 2025-2030 aangegaan met de provincie Noord-Holland, Utrecht, Flevoland, de Vervoerregio Amsterdam, en de gemeenten Amsterdam en Almere. Het programmabureau MRA-Elektrisch (MRA-E) heeft als doel elektrisch vervoer in de gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht te stimuleren en publieke laadinfrastructuur te realiseren.
Bijlagen
-
11.d
Bijlagen
-
11.e
De gemeenten Den Helder en Texel hebben samen met de provincie Noord-Holland gewerkt aan een concept Mobiliteitsaanpak om de stad Den Helder bereikbaar en leefbaar te houden, het eiland Texel aantrekkelijk te houden en het maritiem cluster economisch te versterken. Bereikbaarheid is ook één van de doelen van het Maritiem Cluster waar de provincie samen met de gemeente Den Helder en het Ministerie van Defensie aan werkt. Het college brengt PS met deze brief op de hoogte van de gezamenlijke Mobiliteitsaanpak. De gemeenten stellen de Mobiliteitsaanpak vast na bespreking in de Regionale Raadscommissie Noordkop en de eigen gemeenteraden.
Bijlagen
-
11.f
De provincie heeft de afgelopen jaren gezamenlijke agenda's mobiliteit opgesteld per regio samen met inliggende gemeenten. Inmiddels zijn een zevental RAM’s opgesteld. Voor Zuid-Kennemerland IJmond is nu voor het eerst een actualisatie gemaakt. Hierin is ingezet op het gezamenlijk focus aanbrengen in projecten, waar zowel Provincie en Regio voortgang willen boeken op de korte termijn. In het document zijn nu een 15 tal acties benoemd, die bijdragen aan een viertal gezamenlijke ambities. Op deze wijze proberen provincie en gemeenten de inzet te bundelen.
Bijlagen
-
11.g
Buurtbusprojecten zijn onderdeel van het openbaar vervoer in Noord-Holland. Ze bedienen met name de kleinere kernen in de provincie. De buurtbusverenigingen zijn vrijwilligersinitiatieven en de provincie is blij met de vele verenigingen. De provincie ondersteunt de verenigingen met subsidie en wil dit de komende jaren blijven doen.
Bijlagen
-
11.h
Er gebeuren te veel ongevallen in het verkeer. De provincie wil dat elke verkeersdeelnemer veilig thuiskomt. De provincie draagt hier onder andere aan bij door weggebruikers te stimuleren om veiliger gedrag aan te leren. Uit onderzoek blijkt dat met name schoolgaande kinderen en ouderen op de fiets een groter risico lopen in het verkeer. Daarom geeft de provincie subsidie aan projecten die specifiek voor deze doelgroepen educatie aanbieden. Subsidie voor verkeerseducatie kan worden aangevraagd door organisaties die verkeerseducatie op scholen verzorgen of gemeenten die het programma Doortrappen willen aanbieden.
Bijlagen
-
11.i
Van het openbaar vervoer moet iedereen gebruik kunnen maken. Daarvoor is het belangrijk dat bushaltes goed toegankelijk zijn, ook voor reizigers met een beperking. De provincie stelt in 2025 bijna € 2.000.000,- subsidie beschikbaar aan gemeenten om op gemeentelijke grond bestaande haltes aan te passen of om nieuwe haltes aan te leggen. Met deze subsidieregeling kunnen er in de ov-gebieden Noord-Holland Noord, Haarlem/IJmond en Gooi en Vechtstreek 25 tot 30 nieuwe, toegankelijke bushaltes gebouwd worden.
Bijlagen
-
11.j
De Zeeweg (N510) in Bergen heeft regelmatig te maken met wateroverlast. Om hinder voor de omgeving te voorkomen en de verkeersveiligheid te borgen werkt de provincie de komende tijd een plan uit om de weg op te hogen.
Bijlagen
-
11.k
Sinds juli 2024 rijdt de nachtbus N50 van station Alkmaar via Langedijk naar Den Oever. Het ging om een proef van een half jaar. Iedere maand maken meer reizigers gebruik van deze nachtbus. De proef is dus succesvol. De provincie verlengt de proefperiode daarom met 1 jaar tot eind 2025. Met de nachtbus N50 wil de provincie uitgaanslocaties voor jongeren uit Noord-Holland Noord beter bereikbaar maken. De vertrektijden vanaf station Alkmaar worden in het voorjaar van 2025 aangepast, zodat er een aansluiting ontstaat met de nieuwe nachttrein van Amsterdam naar Alkmaar.
Bijlagen
-
11.l
Deze wijziging maakt het opstijgen met behulp van een sleepvliegtuig mogelijk binnen beperkingen. Om het Windpark Wieringermeer te realiseren moest het Zweefvliegcentrum Noordkop verplaatst worden naar een andere locatie namelijk de Hippolytushoeverweg 15 a te Slootdorp. Destijds is met de zweefvliegclub afgesproken dat het zweefvliegcentrum op de nieuwe locatie dezelfde gebruiksmogelijkheden krijgt als op de oude locatie. Provinciale Staten hebben op 2 maart 2015 voor deze nieuwe locatie een Luchthavenregeling (LHR) vastgesteld. De Raad van State heeft destijds het artikel over het zweefsleepvliegen vernietigd. Met deze wijziging van de LHR wordt dat gerepareerd.
Bijlagen
-
12C-agenda Wonen
-
12.a
Bijlagen
-
12.b
Bijlagen
-
12.c
De monitor woningbouw wordt jaarlijks uitgevoerd om inzicht te krijgen in de Noord-Hollandse woningbouwproductie, de ontwikkeling van de plancapaciteit en de ontwikkelingen in de woningbehoefte (prognose). Op basis hiervan kan zo nodig worden bijgestuurd.
Bijlagen
-
13C-agenda Algemeen
-
13.a
Bijlagen
-
13.b
Bijlagen
-
13.c
Bijlagen
-
13.d
Bijlagen