Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur

maandag 15 september 2025

13:45 - 17:10
Locatie

Statenzaal

Voorzitter
Pieter Teeuwen
Toelichting

De vergadering vindt in hybride vorm plaats. De vergadering is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl.
De commissievergadering is toegankelijk voor publiek. Het is mogelijk om in te spreken in de vergadering. Dat kan zowel fysiek of digitaal.
Inspreken kan bij de agendapunten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda), of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Bestuur.
Voor het inspreken moet u zich aanmelden bij de Statengriffie. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag) door het aanmeldformulier in te vullen: Aanmeldformulier inspreken commissievergadering
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten na punt 4 eerder beginnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0.b

    Toelichting: 
    Op de C-agenda van deze vergadering treft u een brief aan van GS over de actualisatie van het beleidskader Interbestuurlijk toezicht.

  2. 1
    Opening en mededelingen
  3. 2
    Inspreekhalfuur - 13:45
  4. 3.a
    Planningsoverzicht
  5. 3.b

    Toelichting: 
    Het presidium heeft in juli 2024 verzocht een daadwerkelijke Strategische PS-agenda te ontwikkelen. Met de Strategische agenda krijgen PS zelf meer regie op de eigen politieke agenda, met name bij de grotere en complexere onderwerpen.


    De Strategische Agenda PS is geactualiseerd op basis van input van de commissieadviseurs van de Statengriffie. Deze versie van de StrA PS wordt via de Statencommissies aan het presidium van 29 september aangeboden voor vaststelling.
    De belangrijkste aanvullingen ten opzichte van de eerste Stra PS betreffen
    · het thema Referendum is afgevoerd;
    · het thema financiële keuzes op hoofdlijnen is aangepast na behandeling van de Kaderbrief 2026; 
    · het thema Klimaat en Energie is toegevoegd als nieuw onderwerp.


    Na bespreking van de concept Strategische agenda in de commissies van september 2025 zal het Presidium op 29 september de Strategische Agenda vaststellen.

  6. 4
    Terugkoppeling uit relevante gemeenschappelijke regelingen, IPO, MRA en programmaraad RRK
  7. 5
    A-agenda Bestuur (bestuur algemeen, integriteit, Europa)
  8. 5.a

    Toelichting:
    De Randstedelijke Rekenkamer heeft een onderzoek uitgevoerd naar de bestuurlijke en beleidsmatig relatie tussen de Randstedelijke provincies en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Het onderzoek wordt aangereikt als discussiestuk aan PS om met GS in gesprek te gaan. In Noord-Holland is de ROM Inwest actief.


    Behandelvoorstel:
    De rapportage van RRK te bespreken in commissieverband en met gedeputeerde.  En PS te adviseren over de voordracht.

  9. 6
    A-agenda Financiën (Financiën, P&C, subsidies, grondzaken)
  10. 6.a

    Toelichting:
    In de provinciale begroting wijzen Provinciale Staten toe voor welke doelen de provincie haar beschikbare middelen inzet. Deze tweede begrotingswijziging omvat een bijstelling van de begroting 2025.


    Met het oog op de inhoud wordt deze Tweede begrotingswijziging alleen in Cie. Bestuur behandeld.


    Behandelvoorstel:
    PS adviseren over de voordracht Tweede Begrotingswijziging.

  11. 7
    Rondvraag gedeputeerde Rommel
  12. 8
    B-agenda Bestuur (bestuur algemeen, integriteit, Europa)
  13. 8.a

    Toelichting:
    de fractie BBB heeft een discussienota geformuleerd. Uit de technische briefing (van 24 maart jl.) is gebleken, dat er maar een beperkt gebied is waar GS (als bevoegd gezag) het toezicht op kan uitoefenen, terwijl er bovendien ook minder instrumenten beschikbaar zijn dan bij het interbestuurlijk toezicht op gemeenten. In het Beleid Interbestuurlijk Toezicht 2022 - 2025 zijn de kaders geformuleerd. De eerstkomende wijziging daarvan zou een goed moment kunnen zijn om eisen aan het kader toe te voegen, die GS als bevoegd gezag en PS als controlerend orgaan in staat stellen te voorkomen - of in elk geval zo snel en zoveel mogelijk - dergelijke situaties te beperken.


    Behandeldoel:
    De geformuleerde vragen van de indieners in commissieverband bespreken.

    Ingekomen stukken

    Onderwerp
    Bestuur: discussienota toezicht op financiën en taakuitvoering waterschappen (BBB)
  14. 8.b

    Toelichting:
    Met deze discussienota willen indieners bewustwording te creëren over wat toegankelijkheid van overheidscommunicatie voor doven eigenlijk inhoudt. De indieners willen, vooruitlopend op verdere beleidsregels, van Noord-Holland de eerste provincie maken die de toegankelijkheid van haar communicatie voor doven verbetert.


    Behandelvoorstel: 
    De geformuleerde vragen van de indieners in commissieverband bespreken.

    Ingekomen stukken

    Onderwerp
    Communicatie: discussienota auditieve beperking Volt GL PvdA (B-agenda Cie Bestuur 15-09-2025)
  15. 8.c

    Toelichting:
    GS hebben op 24 april 2025 een brief aan PS gestuurd over ontwikkelingen en inzet binnen het financieel toezicht. Hierin wordt per abuis motie M119-2024 als een toezegging afgedaan. Om de besluitvorming ordentelijk te laten verlopen, is dit een correctie. PS vragen GS in de motie om binnen het IPO op te roepen de gemeenten te steunen in hun verzet tegen de Rijksbezuinigingen en niet te wachten tot het volgende jaarcongres. GS lichten in de brief van 24 april 2025 toe dat de inzet op financieel toezicht en daarmee ook het aankaarten van de nijpende situatie van gemeenten een constante prioriteit is.


    Behandelvoorstel:
    De commissie Bestuur wordt gevraagd of motie M119-2024 als afgedaan kan worden beschouwd.

  16. 9
    B-agenda Organisatiezaken (inkoop, personeel en organisatie, communicatie, huisvesting, juridisch etc)
  17. 9.a

    Toelichting:
    Het inkoopbeleid is op 27 mei jl. vastgesteld door GS. Het inkoopbeleid stimuleert en faciliteert de provinciale organisatie door met haar inkopen bij te dragen aan organisatorische- en maatschappelijke doelstellingen op het gebied van maatschappelijk welzijn, waarbij het uitgangspunt is: wij kopen duurzaam in, tenzij...


    Hierover is in de PS vergadering van 2 juni jl. een motie ingediend om het inkoopbeleid aan te vullen met het expliciet maken van de wens bij voorkeur voor producten en diensten van Europese herkomst te kiezen in onze aanbestedingen, mits dit past binnen de geldende aanbestedingsregels en met inachtneming van het gelijkheids- en non- discriminatiebeginsel. 
    Inmiddels heeft GS het inkoopbeleid vastgesteld waarin de motie is verwerkt,


    Behandelvoorstel:
    De commissie Bestuur wordt gevraagd of motie 4-2024 als afgedaan kan worden beschouwd.

  18. 10
    Rondvraag Commissaris van de Koning A. van Dijk (AFWEZIG)
  19. 11
    Rondvraag gedeputeerde Beemsterboer
  20. 12
    Sluiting
  21. 13
    C-agenda Bestuur (bestuur algemeen, integriteit, Europa)
  22. 13.b

  23. 13.c

    Op de volgende pagina van de website van de MRA
    https://www.metropoolregioamsterdam.nl/jaarplanning-en-termijnagenda/
    is de geactualiseerde termijnagenda geplaatst. 
    Tevens het actualiteitenoverzicht eerst kwartaal 2025.
    Termijnagenda-2025.pdf
    MRA-Actualiteitenoverzicht.pptx


    De link naar deze webpagina is een vast onderdeel van elk maandelijks Bericht aan raden en Staten.
    Dit betekent dat iedereen nu ook de meest geactualiseerde versie kan lezen.


    Eerder is afgesproken in de Raadtafel en Algemene Vergadering dat de termijnagenda ook actief wordt aangeboden via de griffiers aan alle agendacommissie of presidium. 
    Op deze wijze zijn de betreffende raads- en Statenleden op de hoogte vanuit de MRA-samenwerking over wanneer, wat in de planning staat.

  24. 13.d

    De Brede Basismonitor 2025 geeft weer hoe in de provincie Noord-Holland de welvaart zich in de brede zin van het woord (economisch, ecologisch en sociaal-maatschappelijk) ontwikkelt. Dit is de vijfde versie van de Brede Basismonitor.

  25. 13.e

    Op 27 mei jl. heeft de Randstedelijke Rekenkamer aan PS per brief de resultaten van de externe evaluatie en de reactie van de Rekenkamer op de aanbevelingen gestuurd (zie bijlagen). Een dergelijke evaluatie vindt iedere zes jaar plaats. Zie de bijgevoegde toelichting externe evaluatie Randstedelijke Rekenkamer. De aanbevelingen aan PS zullen worden opgepakt en leiden tot vervolgvoorstellen aan u als Staten.

  26. 13.f

    De begroting 2026 van de RRK is vastgesteld. In de begeleidende brief en de begroting 2026 is toegelicht hoe is omgegaan met de zienswijze welke is ingediend door PS Noord-Holland.

  27. 13.g

    Bijgaand treft u brieven van het COA-bestuur en de minister van Asiel en Migratie aan de commissaris van de Koning als voorzitter van de Provinciale Regietafel (PRT) Asiel Noord-Holland (rijkstaken), met het verzoek om noodopvang in onze provincie. Deze brieven zijn op 16 juli jl. namens de commissaris met bijgevoegd begeleidend schrijven doorgezonden naar de leden van de PRT, met het verzoek deze door te geleiden naar colleges van B&W.

  28. 13.h

    Met deze brief informeren Gedeputeerde Staten Provinciale Staten over de actualisatie van het beleid Interbestuurlijk Toezicht 2022–2025 en het bijbehorende proces. Het huidige beleidskader, vastgesteld voor de periode 2022–2025, is in grote lijnen nog actueel en biedt een solide basis voor het interbestuurlijk toezicht. Toch zijn er enkele ontwikkelingen die aanleiding geven tot een actualisatie van het beleid. Deze ontwikkelingen worden meegenomen bij de actualisatie.

  29. 13.i

    Op grond van artikel 12 van de Verordening op de behandeling van bezwaar- en klaagschriften Noord-Holland 2014 brengt de Hoor- en adviescommissie (HAC) jaarlijks verslag van haar werkzaamheden uit aan Gedeputeerde staten en Provinciale staten.

  30. 14
    C-agenda Financiën (Financiën, P&C, subsidies, grondzaken)
  31. 14.a

    Gedeputeerde Staten kunnen binnen de vastgestelde begrotingsprogramma’s middelen toewijzen aan de verschillende beleidsdoelen en taakvelden. Met dit besluit zijn een aantal interne wijzigingen vastgesteld. Deze worden in de programmabegroting verwerkt.

  32. 14.b

    De afgelopen jaren is door het ministerie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de 12 provincies gewerkt aan het provinciefonds en het daarbij horende verdeelmodel. Er is afgesproken Provinciale Staten regelmatig te informeren over de ontwikkelingen op dit dossier. Middels deze brief wordt Provinciale Staten geïnformeerd over de tot nu toe bereikte resultaten en het verdere verloop van het proces.

  33. 14.c

  34. 15
    C-agenda Recreatie (recreatie & toerisme en recreatieschappen)
  35. 15.a

    De provincie Noord-Holland is een deelnemer van het recreatieschappen Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM). Het algemeen bestuur van RAUM heeft in februari 2025 de bestuursopdracht ‘Procesinrichting onderzoek governance, kerntaken, financiën en organisatie van het recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer’ vastgesteld. De opdracht voor onderzoek volgt uit de constatering van het bestuur dat het haar verantwoordelijkheid is om, gezien de situatie en het streven naar financieel evenwicht, na te denken over de fundamentele toekomst van het recreatieschap. Met deze brief informeren GS PS over het lopende onderzoek naar de toekomstige governance, kerntaken, organisatie en financiering van RAUM.

  36. 15.b

    Het bestuur van het Plassenschap Loosdrecht e.o. heeft in haar vergadering van 10 juli j.l. de Begroting 2026 vastgesteld.
    Bijgaand stuur ik u de volgende stukken ter kennisname:
    · De Begroting 2026
    · De Nota van Antwoord op de ingediende zienswijzen op de ontwerpbegroting 2026
    · De aanbiedingsbrief.


    Het bestuur heeft in dezelfde vergadering de concept Jaarrekening 2024 niet kunnen vaststellen.
    De reden hiervoor is dat de gemeente Wijdemeren haar factuur voor de door te belasten werkzaamheden gebaseerd had op onvolledige gegevens waardoor er een nabetaling van 198K volgt.
    Door deze nabetaling moet de accountant de Jaarrekening opnieuw controleren, hetgeen in september afgerond wordt. Daarna wordt u opnieuw in de gelegenheid gesteld om uw zienswijze op de ontwerpjaarrekening 2024 kenbaar te maken.
    In de aanbiedingsbrief wordt dit verder toegelicht.

  37. 15.c

  38. 15.d

  39. 15.e

  40. 15.f

  41. 16
    C-agenda Economie (economie, arbeidsmarkt en onderwijs, (zee) havens, circulaire economie)
  42. 16.a

    De Monitor Detailhandel Noord-Holland is een jaarlijkse analyse van ontwikkelingen in de detailhandel, aangevuld met actuele data over gemeentelijke plannen. Het rapport geeft informatie over de ontwikkelingen in de werkgelegenheid, vloeroppervlakte, leegstand, toekomstbestendigheid en energielabels van winkelgebieden. Dit jaar biedt de monitor ook inzicht in de onttrekking van winkels uit de voorraad en het voorzieningenniveau in de kleine kernen van Noord-Holland.

  43. 16.b

    Het provinciale Programma Innovatief en Investeringsgereed MKB (PIM) krijgt vanaf 2026 een derde editie. De uitvoering hiervan heeft de provincie belegd bij de regionale ontwikkelingsmaatschappij (ROM) InWest. De ROM zal vanaf januari 2026 de werkzaamheden voor PIM coördineren en uitvoeren en daarbij ook als loket voor het programma fungeren.

  44. 16.c

    De Minister van Klimaat en Groene Groei heeft 50 miljoen euro beschikbaar gesteld voor gebiedsinvesteringen rondom de aanlandlocatie van wind op zee in de IJmond. Doel hiervan is de leefkwaliteit in de regio te verbeteren. In een gezamenlijk regioplan zijn de projecten opgenomen die uit deze middelen zullen worden betaald. Gedeputeerde Staten hebben een Uitvoeringsregeling opgesteld om de subsidie aan de uitvoerders van deze projecten te kunnen verstrekken.

  45. 16.d

    De Provinciale Circulaire Economie Monitor 2025 geeft inzicht in hoe de transitie naar een circulaire economie zich ontwikkelt in de provincie Noord-Holland. Dit rapport laat aan de hand van een vijftal indicatoren zien hoe het staat met grondstofgebruik in Noord-Holland.

  46. 17
    C-agenda ICT en Data, IPO bestuur
  47. 17.a

  48. 17.b

  49. 17.c