Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur

maandag 20 januari 2025

11:00 - 16:45
Locatie

Vergaderzaal 1.4

Voorzitter
Pieter Teeuwen
Toelichting

De vergadering vindt in hybride vorm plaats. De vergadering is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl.
De commissievergadering is toegankelijk voor publiek. Het is mogelijk om in te spreken in de vergadering. Dat kan zowel fysiek of digitaal.
Inspreken kan bij de agendapunten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda), of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Bestuur.
Voor het inspreken moet u zich aanmelden bij de Statengriffie. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 17 januari) met het volgende aanmeldformulier
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten na punt 4 eerder beginnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0

    zie agenda en stukken TB


    Ter voorbereiding: lezen notitie Rekenrente met bijbehorende rapporten.

  2. 1
    Opening en mededelingen
  3. 2
    Inspreekhalfuur - 11:00
  4. 3

  5. 3.a

    Toelichting:
    Het presidium heeft in juli 2024 verzocht een daadwerkelijke Strategische PS-agenda te ontwikkelen. Met zo'n Strategische agenda PS (verder StraPS) krijgen PS zelf meer regie op de eigen politieke agenda, met name bij de grotere en complexere onderwerpen. Voor het bepalen van de grote, strategische onderwerpen heeft de agendacommissie vuistregels vastgesteld. De inventarisatie van onderwerpen voor de StraPS is gebaseerd op wat nu in de commissies speelt. Er is een werkwijze ontwikkeld waarbij de griffie afstemt met de ambtelijke organisatie. Na bespreking van de concept Strategische agenda in de commissies van januari 2025 zal het Presidium de StraPS vaststellen. Wijzigingen kunnen worden toegevoegd mits in het Presidium een gekwalificeerde gewogen minderheid van 1/3e (19 leden) van PS daar achter staat.

  6. 3.b
    Planningsoverzicht Cie Bestuur (wordt nagezonden)
  7. 4
    Terugkoppeling uit relevante gemeenschappelijke regelingen, IPO, MRA en programmaraad RRK
  8. 5
    A-agenda Economie (economie, arbeidsmarkt en onderwijs, (zee) havens, circulaire economie)
  9. 5.a

    Toelichting:
    De Datacenterstrategie Noord-Holland 2022-2024 loopt per 31 december 2024 af. De herijking van de datacenterstrategie geeft invulling aan de ambities uit het coalitieakkoord waarin de provincie stelt om ten aanzien van datacenters nadrukkelijk de rol als ruimtelijke regisseur te pakken. Daarom stellen Gedeputeerde Staten voorwaarden aan de vestiging van datacenters in de Datacenterstrategie Noord-Holland 2025-2027.


    Behandelvoorstel:
    PS adviseren over voordracht de datacenterstrategie 2025-2027.

  10. 6
    LUNCHPAUZE - 12:30
  11. 7
    A-agenda Bestuur (bestuur algemeen, integriteit, Europa)
  12. 7.a

    Toelichting:
    De afgelopen jaren hebben de provincie en de gemeenten in Noord-Holland hard gewerkt om hun weerbaarheid tegen criminele ondermijning en andere vormen van ontwrichtend gedrag te vergroten. Het versterken van de weerbaarheid van zowel gemeenten als de provincie is cruciaal om een sterk en samenhangend front te vormen tegen deze dreigingen. Een integere en betrouwbare overheid vormt immers de basis voor een rechtvaardige, stabiele en goed functionerende samenleving. Een gezamenlijke norm is de logische volgende stap waarin we onze ervaringen bundelen tot een samenhangend en duurzaam kader dat onze eigen organisatie en gemeenten in staat stelt nog effectiever op te treden. Om deze reden is onder regie van de provincie de Noord-Hollandse Norm Weerbare Overheid ontwikkeld.


    Behandelvoorstel:
    PS te adviseren over het onderschrijven van de uitgangspunten van Noord-Hollandse Norm Weerbare Overheid als basis voor de provinciale en gemeentelijke aanpak.

  13. 8
    B-agenda Bestuur (bestuur algemeen, integriteit, Europa)
  14. 8.a

    Toelichting:
    Goed openbaar bestuur is één van de fundamenten van onze samenleving. De versterking van de kwaliteit van het openbaar bestuur is dan ook een belangrijke ambitie in het provinciale coalitieakkoord Verbindend Vooruit! Om integraal uitvoering te kunnen geven aan deze ambitie is de Concept Agenda Kwaliteit Openbaar Bestuur (KOB) vastgesteld. De Agenda KOB is een uitvoeringsagenda en betreft geen nieuw beleid. Met de agenda wordt het inzicht in het functioneren van gemeenten en regio’s in Noord-Holland vergroot. Zo kan de provincie vroegtijdig het gesprek met gemeenten voeren. Daarnaast kunnen zo de verschillende vormen van ondersteuning beter op elkaar worden afgestemd. Dit wordt gedaan vanuit de provinciale kerntaak kwaliteit openbaar bestuur en vanwege de realisatie van onze andere provinciale ambities.


    Behandelvoorstel:
    De concept uitvoeringsagenda bevat een samenhangende aanpak om de kwaliteit van het openbaar bestuur in Noord-Holland te versterken. We bespreken de visie van de commissie op de door GS ontwikkelde aanpak.

  15. 9
    Rondvraag Commissaris van de Koning A. van Dijk
  16. 10
    B-agenda Economie (economie, arbeidsmarkt en onderwijs, (zee) havens, circulaire economie)
  17. 10.a

    Toelichting:
    Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuwe Uitvoeringsagenda duurzame en circulaire economie 2025-2028. Om deze te bespreken met PS heeft GS een eindconcept vastgesteld. PS worden ook geïnformeerd wat is gedaan met de moties over dit onderwerp en de laatste twee openstaande voorstellen uit het Initiatiefvoorstel NH Impact. Na bespreking van dit eindconcept in de commissie stelt GS de uitvoeringsagenda vast.


    Behandelvoorstel:
    De commissie bespreekt het eindconcept van de uitvoeringsagenda met name de verdere uitwerking en acties. Verder bespreekt de commissie of zij akkoord is met de voorgestelde afdoening van de moties en de afhandeling van het initiatiefvoorstel NH Impact.

  18. 10.b

    Toelichting:
    Het voorliggende Detailhandelsbeleid 2025-2033 betreft een actualisatie van het huidige beleid dat dateert van 2015. In grote lijnen zijn de bestaande beleidskaders overeind gehouden, waarbij wordt gestreefd naar het behoud van een fijnmazige winkelstructuur, en tegelijkertijd ruimte wordt geboden aan nieuwe ontwikkelingen. In het geactualiseerde beleid zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de sector verwerkt. Daarnaast is meer onderlinge samenhang aangebracht in de formulering van de doelen en zijn op onderdelen de instrumenten die uitvoering geven aan het beleid aangepast. De commissie wordt gevraagd eventuele aandachtspunten mee te geven voorafgaand aan de definitieve vaststelling door GS.


    Behandelvoorstel:
    De commissie bespreekt de lichte aanpassing van het vigerende detailhandelsbeleid en geeft aandachtspunten mee aan GS.

  19. 11
    Rondvraag gedeputeerde Rommel
  20. 12
    Rondvraag gedeputeerde Beemsterboer
  21. 13
    SLUITING
  22. 14
    C-agenda Recreatie (recreatie & toerisme en recreatieschappen)
  23. 14.a

  24. 14.b

  25. 15
    C-agenda Economie (economie, arbeidsmarkt en onderwijs, (zee) havens, circulaire economie)
  26. 15.a

    Op 1 december 2022 is Leon van Ast door GS aangesteld als circulair ambassadeur om het MKB te inspireren om met circulair ondernemen aan de slag te gaan voor een periode van twee jaar, met de mogelijkheid om de opdracht te verlengen voor een periode van twee keer één jaar. Op 1december 2024 loopt de opdracht af. Omdat het gaat om een pionierende, nieuwe functie, is in 2024 een kwalitatieve tussenevaluatie uitgevoerd naar rol van circulair ambassadeur. Op basis van de tussenevaluatie is besloten om de opdracht te verlengen met één jaar tot 1 december2025. Op basis van de uitkomsten van de tussenevaluatie wordt de opdracht aangescherpt.

  27. 15.b

    Het college brengt PS met deze brief op de hoogte van de stand van zaken rond de Ontwikkeling van het Maritiem Cluster Kop van Noord-Holland/Den Helder. Het Maritiem Cluster is een samenwerkingsverband tussen het Ministerie van Defensie, de gemeente Den Helder en onze provincie. Gezamenlijk werken partijen aan een programma dat tot doel heeft de nationale doelstellingen veiligheid en energietransitie te ondersteunen en tegelijk de bereikbaarheid en leefbaarheid van stad, haven Den Helder en gemeente Texel, de waterveiligheid, havenontwikkeling en maritieme stadsontwikkelingen te versterken.

  28. 15.c

  29. 15.d

    De uitvoeringsregeling Ondersteuning Toekomstbestendige Werklocaties (OTW) geeft de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor proces- en onderzoekskosten die bijdragen aan toekomstbestendige werklocaties (bedrijventerreinen en winkelgebieden), bijvoorbeeld voor het opzetten van een samenwerkingsverband, het initiëren van duurzame maatregelen of visievorming.

  30. 15.e

  31. 15.f

  32. 16
    C-agenda ICT en Data, IPO bestuur
  33. 17.a

    Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten om de acht wensen en denkrichtingen van de Staten te verwerken in de in ontwikkeling zijnde AI- en datastrategie. Daarbij gaat het om: toepassing relevante wet- en regelgeving, afweging nut en noodzaak, benoemen en borgen publieke waarden, verantwoordelijkheid ligt bij de mens, beperking datagebruik tot relevantie voor de opgaven, uitbreiding algoritmeregister, inzet op leren en ontwikkelen en het belang van dataveiligheid.

  34. 17.b

  35. 18
    C-agenda Organisatiezaken (inkoop, personeel en organisatie, communicatie, huisvesting, juridisch etc)
  36. 19
    C-agenda Financiën (Financiën, P&C, subsidies, grondzaken)
  37. 19.b

    Gedeputeerde Staten zijn belast met de uitvoering van het treasurybeleid. In dat kader worden er twee nieuwe langlopende leningen aangegaan om een oude lening af te kunnen lossen. Tevens worden PS op verzoek periodiek geïnformeerd over de actuele ontwikkelingen rondom het treasurybeleid van de provincie. Met dit besluit wordt daar invulling aan gegeven.

  38. 19.c

  39. 19.d

  40. 20
    C-agenda Bestuur (bestuur algemeen, concern control, integriteit, Europa)
  41. 20.a

    I.v.m. het terugtreden van de voorgaande concerncontroller en de wervingsprocedure voor de definitieve vervulling van deze functie, hebben Gedeputeerde Staten mevrouw J. Riel als concerncontroller benoemd.

  42. 20.b