Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Economie Financiën en Bestuur

maandag 20 april 2020

13:45 - 15:30
Locatie

Online vergaderomgeving

Voorzitter
Sandra Doevendans
Toelichting

I.v.m. de maatregelen omtrent het Corona-virus is deze commissievergadering online in een digitale vergaderomgeving.


De vergadering is openbaar en online live te volgen voor toehoorders via:
https://noord-holland.stateninformatie.nl/.


Ook is het (onder voorbehoud) mogelijk om digitaal in te spreken in de vergadering. Het is ook mogelijk een  schriftelijke reactie aan te leveren. Dit kan bij de agendapunten die ter bespreking staan geagendeerd (A-agenda of B-agenda), of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Economie, Financiën en Bestuur


•Voor het inspreken moet u zich aanmelden bij de Statengriffie. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 17 april) bij de commissieadviseur Monique de Zwart: zwartm@noord-holland.nl


Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten vanaf punt 5 eerder beginnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0.1

  2. 0.2
    Na technische briefing een pauze van 30 minuten (ivm aanpassen techniek voor streamen van de vergadering EFB en inloggen deelnemers)
  3. 1
    Opening en mededelingen - 13:45
  4. 2

  5. 2.a

    Zoals eerde gecommuniceerd is het geplande BOT overleg Europa op 20 april vervallen.
    Bijgaand treft u aan een nieuw procesvoorstel om te komen tot een nieuwe Europastrategie.
    Voorstel is om in het najaar een startnotitie vast te stellen vast waarin wordt toegewerkt naar vaststelling van de Europastrategie in 2021. Dit maakt  het mogelijk om het BOB-model alsnog op een later moment toe te passen. Daarnaast wordt deze startnotitie benut om een aangepaste thematische focus voor de uitvoering van de huidige Europastrategie
    2017-2021 te benoemen gedurende de periode dat gewerkt wordt aan de nieuwe strategie.
    Dit biedt de mogelijkheid om alvast een aantal accentverschuivingen vast te stellen, zodat de uitvoering van de huidige
    strategie beter aansluit op het huidige coalitieakkoord van Noord-Holland.
    .

  6. 3

  7. 4

  8. 5
    Inspreekhalfuur over onderwerpen die niet op de agenda staan maar wel tot de portefeuille van de commissie horen - 13:55
  9. 6
    B-agenda Openbare orde en Veiligheid, Integriteit, Internationale betrekkingen, Public Affairs, Communicatie, Concerncontrol, Juridische Zaken, Archief, PS- en GS zaken (EFB onderwerpen portefeuille CvdK Van Dijk) - 14:25
  10. 6.a

    Behandelvoorstel:
    GroenLinks heeft verzocht om de brief van GS inz. projectverantwoording: Versterking Kwaliteit &
    Integriteit Lokaal Bestuur Ondermijning & Weerbaarheid die op de c-agenda EFB van 24-2-2020 stond inhoudelijk te bespreken op de b-agenda van deze vergadering met het volgende behandeldoel:
    In het stuk wordt verantwoording afgelegd over 2019 en worden de mogelijkheden geschetst voor 2020.
    GroenLinks zou graag met de commissie in gesprek willen over het concretiseren van de rol en de mogelijkheden die
    de provincie, op het terrein van ondermijning en weerbaarheid, op zich zou kunnen nemen.


    Toelichting:
    Ondermijning vormt een bedreiging voor onze rechtsstaat.
    De aanpak van ondermijning vraagt om een weerbare overheid.
    Met dit besluit informeren Gedeputeerden Staten aan Provinciale Staten over de geboekte resultaten van het project Versterking Kwaliteit & Integriteit Lokaal Bestuur en de rol die de provincie Noord-Holland de komende periode op het terrein van ondermijning en weerbaarheid op zich wil nemen.

  11. 6.b

    Toelichting:
    De SP heeft in het Presidium van afgelopen maandag 6 april 2020 een debat aangevraagd nav het vertrek van gedeputeerde Van der Hoek. In het Presidium is besloten om dit in de commissie EFB te houden op 20 april.
    De vragen die de SP wil  bespreken zijn de volgende:
    1. Wat heeft de gedeputeerde doen besluiten om te solliciteren naar de functie van
    burgemeester, enkele maanden na zijn (her)aantreden in de provincie Noord-Holland?
    2. Hoe beziet de CdK deze ontwikkeling en hoe ziet hij dat de bestuurlijke kwaliteit en
    continuïteit binnen GS van voldoende niveau blijven?
    3. Hoe gaat GS de economische problemen die ons de komende tijd te wachten staan
    aansturen, nu de gevolgen van de coronacrisis steeds zichtbaarder worden en de
    verantwoordelijke gedeputeerde vertrekt?

  12. 7
    Rondvraag portefeuille dhr. Van Dijk en terugkoppeling deelname gemeenschappelijke aangelegenheden (naast de rondvraagpunten kunt u hier ook korte vragen over de tot de portefeuille van de hr. Van Dijk behorende punten uit de c-agenda stellen)
  13. 8
    A-agenda Financiën, Cultuur en Erfgoed, Sport, Personeel en Organisatie en Inkoop (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Pels)
  14. 8.a

    Voorstel voor behandeling:
    Adviseren aan PS over de voordracht. De voordracht zal worden geagendeerd voor de PS vergadering van 18 mei 2020.


    Toelichting:
    In het financieringstatuut wordt, zoals bepaald in de Financiële verordening provincie Noord-Holland 2019, het financierings- en treasurybeleid beschreven en door Provinciale Staten vastgesteld.

  15. 9

  16. 10
    Sluiting - 15:30
  17. 11
    C-agenda Economie, Arbeidsmarkt en Onderwijs, Bestuur, Interbestuurlijk Toezicht en Europa (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Van der Hoek)
  18. 11.a

    De Uitvoeringsregeling MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren 2020 (hierna MIT-regeling) is een regeling waarbij ondernemers subsidie kunnen aanvragen voor haalbaarheidsstudies en Research&Development samenwerkingsprojecten. De MIT-regeling is een samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, waarbij de provinciale bijdrage door het ministerie wordt verdubbeld. In totaal is er €5.7 miljoen beschikbaar voor de MIT-regeling 2020.

  19. 11.b

    De Regionale Smart Specialisation Strategie voor Innovatie in West Nederland (RIS3) is een verplicht document van de Europese Commissie voor het verkrijgen van subsidie uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Op basis van de RIS3 wordt het Operationeel Programma Kansen voor West III opgesteld waarin de projecten staan die samen met bedrijfsleven en/of kennisinstellingen uitgevoerd gaan worden.

  20. 11.c

  21. 11.d

  22. 11.e

  23. 11.f

    Om gemeenten in de huidige corona-omstandigheden toch in de gelegenheid te stellen om goede subsidieaanvragen in te kunnen dienen, wordt de indieningsperiode voor HIRB-subsidie voor herstructurering van bedrijventerreinen met een maand verlengd tot 28 mei 2020.

  24. 11.g

    De beide documenten geven aan dat de structurele samenwerking op EU zaken in Randstadverband wordt voortgezet. In de uitvoeringsovereenkomst staan de administratieve en financiële afspraken van de samenwerking, met de looptijd van de overeenkomst. Het samenwerkingskader geeft aan hoe de samenwerking tussen de Randstadprovincies is ingericht en wat de portefeuilleverdeling is in Randstadverband.
    De Vooruitblik 2020 Europa van de Randstadprovincies is een document dat een beeld geeft van wat er het komende jaar op de radar staat in Brussel. En tegelijkertijd is het een inschatting van wat dat voor onze provincies kan inhouden.

  25. 12
    C-agenda Financiën, Cultuur en Erfgoed, Sport, Personeel en Organisatie en Inkoop (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Pels)
  26. 12.a

    Wob is de afkorting van de Wet openbaarheid van bestuur. De Wob regelt het recht op informatie van de overheid. Overheidsinformatie is meestal openbaar, maar de Wob kent een aantal gevallen waarin de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. Meer over het Wob-verzoek aangaande de Standpuntbepaling, contacten en correspondentie met OCW en I&W over de Verbinding A8-A9, UNESCO en ICOMOS is te vinden op  www.noord-holland.nl/wob.

  27. 12.b

    In het coalitieakkoord “Duurzaam doorpakken” wordt de ambitie uitgesproken om de provinciale organisatie in 2030 klimaatneutraal te laten zijn. Met de uitvoering van een aantal speerpunten worden duurzaamheidsacties ondernomen op het gebied van catering en afval, is de huisvesting in 2028 gasloos en is het wagenpark in 2027 emissieloos.

  28. 12.c

    In het voorliggende overzicht staan wijzigingen in de beleidsdoelenraming. Het gaat om begrotingsneutrale wijzigingen tussen beleidsdoelen, die geen consequenties hebben voor de financiële omvang van het programma. Deze aanpassingen zijn van belang met het oog op de rechtmatigheid.

  29. 13
    C-agenda IPO, ICT en Data en Subsidies algemeen (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Stigter)
  30. 13.a

    De provincie Noord-Holland heeft in 2010 samen met het Rijk subsidie verleend voor het realiseren en inrichten van gebouw Transferium te Heerhugowaard. Als gevolg van de decentralisatie van de jeugdzorg naar de gemeenten in 2015 en aanbesteding van het zorgaanbod, is de noodzaak ontstaan de exploitatie van Transferium te herzien. Betrokken partijen hebben de provincie verzocht de subsidievoorwaarden aan te passen. Gedeputeerde Staten hebben besloten het verzoek van Stichting Parlan en Stichting Woonwaard in te willigen.

  31. 14
    C-agenda Openbare orde en Veiligheid, Integriteit, Internationale betrekkingen, Public Affairs, Communicatie, Concerncontrol, Juridische Zaken, Archief, PS- en GS zaken (EFB onderwerpen portefeuille CvdK Van Dijk)
  32. 14.a

    Wob is de afkorting van de Wet openbaarheid van bestuur. De Wob regelt het recht op informatie van de overheid. Overheidsinformatie is meestal openbaar, maar de Wob kent een aantal gevallen waarin de gevraagde informatie niet geschikt is om openbaar te maken. Meer over de Wob is te vinden op www.noord-holland.nl/wob.

  33. 14.b

    Gedeputeerde Staten (GS) voeren op grond van artikel 217a, eerste lid, van de Provinciewet periodiek onderzoek uit naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het door hen gevoerde bestuur (GS-onderzoeken). Het Auditjaarplan 2020 onderzoeken GS beschrijft de voorgenomen GS-onderzoeken voor dit jaar.

  34. 14.c

    De provincie is verplicht jaarlijks een normenkader rechtmatigheid op te stellen. Dit normenkader is nodig voor de controle van de externe accountant, specifiek de jaarlijkse interim controle en de jaareindecontrole 2019.

  35. 14.d

  36. 15
    C-agenda Algemeen
  37. 15.a

    In het afgelopen jaar heeft een uitgebreid proces plaatsgevonden om te komen tot een nieuwe agenda (versie 2.0) voor de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Daarbij zijn alle MRA partners (32 gemeenten, 2 provincies en de vervoerregio Amsterdam) betrokken. In een eerder stadium hebben Gedeputeerde Staten - met instemming van Provinciale Staten- gereageerd op een concept versie van deze MRA Agenda 2.0.
    Met het nu voorliggende besluit constateren Gedeputeerde Staten dat hun reactie goed is verwerkt in MRA Agenda 2.0 en dat zij deze (op verzoek van de MRA Agendacommissie) kunnen vaststellen.

  38. 15.b

  39. 15.c

  40. 15.d

  41. 15.e