Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Economie Financiën en Bestuur

maandag 31 augustus 2020

13:30 - 17:10
Locatie

Statenzaal

Voorzitter
Fabian Zoon
Toelichting

Door de twee technische briefings die voorafgaand aan de vergadering worden gehouden zal de aanvangstijd van de commissie worden verschoven van 13.15 uur naar 13.30 uur. De technische briefings worden gehouden in Statenzaal en aanliggende zalen.


Deze commissievergadering is openbaar. Vanwege corona is de toegankelijkheid van de commissievergaderingen tijdelijk beperkt.
U kunt bij de commissie inspreken. Dat kan over onderwerpen die op de agenda staan. Over andere onderwerpen kan dat tijdens het inspreekhalfuur. Om in te spreken moet u zich een werkdag van tevoren en vóór 15.00 uur aanmelden. Dat kan bij de commissieadviseur Monique de Zwart: zwartm@noord-holland.nl.  U kunt alleen zelf, en alleen tijdens uw inspreekbeurt bij de vergadering aanwezig zijn. Let op: de vermelde starttijden van agendapunten zijn richttijden. Als er geen of weinig insprekers zijn voor het inspreekhalfuur, dan kan een agendapunt eerder beginnen.
De publieke tribune is tijdelijk gesloten.
Belangstellenden wordt verzocht de commissie online te volgen via: https://noord-holland.stateninformatie.nl. De vergadering terugkijken kan ook. Voor belangstellenden die toch naar het Provinciehuis willen komen is een aparte ruimte ingericht. Vanwege de beperkte plaatsen dient u  zich wel aan te melden. Dat kan tot een werkdag van tevoren, vóór 15.00 uur via de link in het document aanmeldformulier toehoorder, welke u kunt vinden onder de agenda bijlagen hieronder. Daarna ontvangt u bericht of u kunt  komen.


.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0.a

  2. 0.b

  3. 1
    Opening en mededelingen - 13:30
  4. 2

  5. 2.a

  6. 3
    Inspreekhalfuur over onderwerpen die niet op de agenda staan maar wel tot de portefeuille van de commissie horen - 13:40
  7. 4
    Rondvraag portefeuille dhr. Van Dijk en terugkoppeling deelname gemeenschappelijke aangelegenheden (naast de rondvraagpunten kunt u hier ook korte vragen over de tot de portefeuille van de hr. Van Dijk behorende punten uit de c-agenda stellen)
  8. 5
    Rondvraag portefeuille dhr. Stigter en terugkoppeling deelname gemeenschappelijke aangelegenheden en Europa (naast de rondvraagpunten kunt u hier ook korte vragen over de tot de portefeuille van de hr. Stigter behorende punten uit de c-agenda stellen)
  9. 6
    B-agenda Economie, Arbeidsmarkt en Onderwijs, Bestuur, Interbestuurlijk Toezicht en Europa (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Zaal) - 14:10
  10. 6.a

    Voorstel voor behandeling:
    Mogelijkheid tot het stellen van politieke vragen en het maken van opmerkingen over Pallas, mede naar aanleiding van de eerder gehouden technische briefing.


    Toelichting:
    Pallas is de nieuwe medische isotopenreactor die de Hoge Flux Reactor in Petten gaat vervangen. De provincie Noord-Holland heeft aan de Stichting Voorbereiding Pallas-reactor € 40 miljoen in de vorm van een lening beschikbaar gesteld voor de voorbereiding van de nieuwe reactor. Op verzoek van de stichting wordt de terugbetaling van deze lening  uitgesteld tot uiterlijk 1 januari 2022.

  11. 6.b

    Voorstel voor behandeling:
    De leden van de commissie en de gedeputeerde kunnen met elkaar het debat aangaan over de discussienota van de Partij voor de Dieren (zie ook de discussiepunten onder 4 aan het eind van de discussienota).


    De PvdD  wil de volgende politieke vraag  aan de orde stellen:
    In dit discussiestuk wordt voorgesteld dat we voor Provincie Noord-Holland het model van de
    ‘donuteconomie’ als basis nemen om verder te experimenteren met nieuw, holistisch economisch
    beleid waarvan het doel is: voorzien in welzijn van onze inwoners, binnen de ecologische grenzen van
    de aarde (ongeacht of de economie groeit of niet). We stellen o.a. voor een Noord-Hollands
    Donutmodel uit te werken en doen ook alvast een aantal suggesties over de manier waarop we het
    holistische denken van de donuteconomie kunnen toepassen in de provincie.


    -Wat vraagt de indiener aan de andere fracties (de commissie, de portefeuillehouder):
    Dit discussiestuk nodigt uit om open mee te denken en met ideeën te komen over hoe we het
    (aangepaste) donutmodel praktisch zouden kunnen toepassen in Noord-Holland. De bedoeling is te
    werken richting holistisch economisch beleid, waarbij het doel is om het welzijn van alle inwoners te
    waarborgen, binnen de wetenschappelijke ecologische grenzen (ongeacht of de economie groeit of
    niet). Wij hebben in hoofdstuk 3 van de discussienota al een voorzet gedaan voor een aantal
    toepassingen ven het donutmodel in Noord-Holland en horen ook graag hoe individuele
    commissieleden daar tegenover staan. Uiteindelijk willen we op basis van de discussie een of
    meerdere initiatiefvoorstellen uitwerken met zoveel mogelijk Noord-Hollandse fracties.

  12. 7
    Rondvraag portefeuille mw. Zaal en terugkoppeling deelname gemeenschappelijke aangelegenheden en Europa (naast de rondvraagpunten kunt u hier ook korte vragen over de tot de portefeuille van mw. Zaal behorende punten uit de c-agenda stellen)
  13. 8
    B-agenda Financiën, Cultuur en Erfgoed, Sport, Personeel en Organisatie en Inkoop (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Pels) Mw. Zaal zal ook bij de behandeling van dit punt aanwezig zijn. - 15:10
  14. 8.a

    Voorstel voor behandeling:
    Het college informeert u over de voortgang van de uitwerking van beide moties.
    Gelet op de politieke relevantie is de brief door uw voorzitter/agendacommissie  op de B-agenda geplaatst waarbij u in de gelegenheid wordt gesteld om opmerkingen te maken voor het vervolg en vragen te stellen over deze voortgang.


    Toelichting:
    Provinciale Staten hebben op 18 mei 2020 twee moties (41 en 42) aangenomen over de huidige maatschappelijke en economische problemen vanwege de COVID-19 maatregelen. Het college informeert PS over de voorgenomen uitwerking van beide moties.

  15. 8.a.1

    Voorstel voor behandeling:


    Aangeven of de hernieuwde gewijzigde planning u nog aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen/stelen van vragen.
    Het in de brief genoemde BOT overleg op 7 september zal geen doorgang vinden.


    De brief over de uitwerking van de moties 41 en 42 die bij dit punt geagendeerd is, biedt u de mogelijkheid om nu opmerkingen mee te geven over de invulling van de moties.

  16. 8.a.2

    Voorstel voor behandeling:


    Aangeven of de brief u  nog aanleiding geeft tot het maken van opmerkingen/stelen van vragen.




    Toelichting:


    De actualisatie van het economische beleid was voorzien voor 2020. De economische consequenties van de covid-19 crisis maakt het wenselijk om de actualisatie van het economisch beleid uit te stellen tot mei 2021 om de economische consequenties beter te overzien en daarop beter te kunnen reageren met geactualiseerd economisch beleid.

  17. 8.a.3

  18. 8.b

    Voorstel voor behandeling:
    U wordt in de gelegenheid gesteld om tot het maken van opmerkingen voor het vervolg en het stellen van vragen


    Toelichting:
    In 2018 hebben Provinciale Staten (PS) het Regenbooginitiatief 2.0 aangenomen. Gedeputeerde Staten informeren PS over de voortgang op dit onderwerp.

  19. 9
    A-agenda Financiën, Cultuur en Erfgoed, Sport, Personeel en Organisatie en Inkoop (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Pels) - 16:20
  20. 9.a

    Voorstel voor behandeling:
    Adviseren aan PS over die onderdelen van de begrotingswijziging die tot de portefeuille van de commissie EFB behoren.
    Omdat de begrotingswijziging ook de portefeuilles raakt van de commissies NLG en M&B staat de begrotingswijziging ook daar op de agenda. Opmerkingen die betrekking hebben op die portefeuilles kunnen in die commissievergaderingen gemaakt worden.


    Toelichting:
    In de provinciale begroting wijzen provinciale Staten toe voor welke doelen de provincie haar beschikbare middelen inzet. Deze tweede begrotingswijziging omvat een bijstelling van de verwachte inkomsten en uitgaven in 2020 op basis van de huidige verwachtingen

  21. 9.b

    Voorstel voor behandeling:
    Adviseren aan PS over de voordracht. Deze zal geagendeerd worden voor de PS vergadering van 14 september 2020.
    De evaluatie verbonden partijen is behandeld in de EFB vergadering van 19 september 2019. Een uittreksel uit het verslag van die vergadering is ter kennisname bijgevoegd.


    Toelichting:
    Gedeputeerde Staten sturen een nieuwe versie van de Kadernota
    verbonden partijen ter vaststelling naar Provinciale Staten.
    In deze nota wordt beschreven in welke gevallen de provincie kiest voor uitvoering van beleid door middel van een vennootschap, stichting, vereniging of gemeenschappelijke regeling en hoe dat dan in de praktijk werkt.
    Op basis van het coalitieakkoord is toegevoegd dat de provincie verwacht dat de verbonden partijen actief werk maken van
    duurzaamheid, diversiteit en eerlijke arbeidsvoorwaarden.

  22. 10
    Rondvraag portefeuille mw. Pels en terugkoppeling deelname gemeenschappelijke aangelegenheden en Europa (naast de rondvraagpunten kunt u hier ook korte vragen over de tot de portefeuille van mw. Pels behorende punten uit de c-agenda stellen)
  23. 10.a

    Hieronder wordt aangeven met welk doel de fractie de ingekomen brief op de
    agenda heeft gezet
    - welke politieke vraag wil de indiener aan de orde stellen:
    In welke mate is GS – binnen het kader van de bevoegdheden van GS Noord-Holland –
    bereid nader invulling te geven aan de aanbevelingen uit het rapport?


    - wat vraagt de indiener aan de andere fracties (de commissie, de portefeuillehouder)
    1. Wat is volgens de gedeputeerde de rol van de provincie; specifiek de formele rol
    om invloed uit te oefenen op de (gebrekkige) brandveiligheid van
    zorginstellingen in de provincie Noord-Holland?
    2. De in het onderzoek betrokken gemeenten en zorginstellingen worden niet met
    name genoemd in het rapport. In welke mate zijn bij die afweging –
    om de onderzoeksobjecten te anonimiseren - veiligheid en transparantie
    meegewogen?
    3. Kunt u meer informatie geven over de opvolging van de aanbevelingen?
    In hoeverre is daar controle op en zijn daar consequenties aan verbonden?
    4. In de provincie Utrecht is een vergelijkbaar onderzoek gedaan. Zijn de
    uitkomsten van enerzijds de provincie Noord-Holland en anderzijds de
    provincie Utrecht met elkaar vergeleken? Zo ja, zijn er pregnante verschillen of
    opvallende overeenkomsten?
    5. Niet alle gemeenten en zorginstellingen zijn in het onderzoek geraakt. Hoe kijkt
    de gedeputeerde hier tegenaan? In hoeverre is het college er gerust
    op dat met de uitkomsten en aanbevelingen van dit onderzoek, de veiligheid
    van de bewoners van de zorginstellingen die niet door het onderzoek
    geraakt zijn, geborgd is?

  24. 11
    Sluiting
  25. 12
    C-agenda Algemeen
  26. 13
    C-agenda Economie, Arbeidsmarkt en Onderwijs, Bestuur, Interbestuurlijk Toezicht en Europa (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Zaal)
  27. 13.0

  28. 13.a

    De provincie Noord-Holland onderzocht of zorginstellingen de regels voor brandveiligheid naleven. En of gemeenten de controle hierop beter had moeten borgen in hun organisatie. Dit gebeurde in 2019, voordat de Covid-19 crisis uitbrak. Tijdens het onderzoek werden bij zorginstellingen overtredingen geconstateerd die meestal direct aangepast konden worden. De provincie concludeert dat gemeenten meer aandacht moeten hebben voor de brandveiligheid in de zorginstellingen.

  29. 13.b

    De Monitor Detailhandel Noord-Holland is een jaarlijkse analyse van de trends en ontwikkelingen binnen de detailhandel, aangevuld met actuele data over gemeentelijke plannen. Het aantal en de oppervlakte van winkels is het afgelopen jaar (ijkmoment 01-01-2020) afgenomen. De leegstand is toegenomen, de toekomstbestendigheid van winkelgebieden afgenomen en de banengroei is voornamelijk te vinden in het online-winkelen.

  30. 13.c

    De provincie Noord-Holland werkt met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland (Den Helder, Hollands Kroon, Schagen en Texel) aan de uitvoering van het programma De Kop Werkt! Over de voortgang van het programma wordt gerapporteerd. Er wordt voorgesteld om de samenwerkingsovereenkomst met een jaar te verlengen.

  31. 13.d

    Conform de archiefverordening 2014 dient de provinciearchivaris jaarlijks rapport uit te brengen aan GS over het uitgevoerde toezicht op de provinciale archieven. Bijgaand verslag betreft de
    archiefinspectie over het jaar 2019.

  32. 13.e

    In de Monitor Arbeidsmarkt 2019-2020 wordt de stand van zaken gegeven van de Noord-Hollandse arbeidsmarkt per 1 januari 2020. De monitor geeft inzicht in de ontwikkeling van de bevolking, beroepsbevolking, werkgelegenheid, werkloosheid, aantal leerlingen, uitkeringen en vacatures.

  33. 13.f

    De provincie Noord-Holland start samen met de gemeente Haarlemmermeer en de Vervoerregio Amsterdam een Netwerkstudie Haarlemmermeer 2040. Het groeiend aantal woningen en de stijging van het aantal arbeidsplaatsen zorgt er voor dat het steeds drukker gaat worden in de gemeente Haarlemmermeer en de regio. Met de netwerkstudie wordt onderzocht hoe de bereikbaarheid van dit gebied er op lange termijn (2040) uit moet zien. Begin 2021 zijn de eerste resultaten van het onderzoek beschikbaar.

  34. 13.g

    De Provincie Noord-Holland is partner in het netwerk Voedsel Verbindt dat werkt aan een robuust regionaal voedselsysteem. Met dit besluit stemmen Gedeputeerde Staten in met de Uitvoeringsagenda Voedsel Verbindt 2020-2023

  35. 13.h

    De gemeenten Heerhugowaard en Langedijk willen per 2022 bestuurlijk fuseren. De beide gemeenteraden stelden daartoe het herindelingsadvies Dijk en Waard vast. GS moeten daarover adviseren aan de minister van BZK. GS hebben op 19 mei 2020 een concept positieve zienswijze op deze fusie vastgesteld, die is besproken in de statencommissie Economie, Financiën en Bestuur van 15 juni 2020. GS stellen, het standpunt van PS gehoord, de zienswijze nu definitief vast en zenden de zienswijze over de fusie aan de minister van BZK.


    Helaas is er een foutje in de bijlage (financiële analyse) geslopen bij de zienswijze van GS op het herindelingsadvies Dijk en Waard. In de financiële analyse staat dat de meerjarenbegroting 2023 van Langedijk niet structureel en reëel in evenwicht was. Echter, dat is onjuist. De meerjarenbegroting 2021-2023 van Langedijk is, net als Heerhugowaard, wel structureel en reëel sluitend. In de bijlage de gerectificeerde bijlage.

  36. 13.i

    De gemeenten Beemster en Purmerend willen per 2022 bestuurlijk fuseren. De beide gemeenteraden stelden daartoe een herindelingsadvies vast. GS moeten daarover adviseren aan de minister van BZK. GS hebben op 19 mei 2020 een concept positieve zienswijze op deze fusie vastgesteld, die is besproken in de Statencommissie Economie, Financiën en Bestuur van 15 juni 2020. GS stellen, het standpunt van PS gehoord, de zienswijze nu definitief vast en zenden de zienswijze over de fusie aan de minister van BZK.

  37. 13.j

    De gemeenten Amsterdam en Weesp willen per 2022 bestuurlijk fuseren. De beide gemeenteraden stelden daartoe een herindelingsadvies vast. GS moeten daarover adviseren aan de minister van BZK. GS hebben op 19 mei 2020 een concept positieve zienswijze op deze fusie vastgesteld, die is besproken in de statencommissie Economie, Financiën en Bestuur van 15 juni 2020. GS stellen, het standpunt van PS gehoord, de zienswijze nu definitief vast en zenden de zienswijze over de fusie aan de minister van BZK.

  38. 13.k

    De gemeente Gooise Meren heeft op 14 juli 2016 een verzoek ingediend bij GS om op basis van artikel 50 van de Wet algemene regels herindeling (arhi) een financiële verrekening van de grenscorrectie Bloemendalerpolder vast te stellen tussen de gemeenten Gooise Meren en Weesp. GS namen op 3 juli 2018 een besluit over deze financiële verrekening. Tegen dit besluit is door de gemeente Gooise Meren op 18 juli 2018 een bezwaarschrift ingediend waarbij is aangevoerd dat naast de externe kosten ook de interne kosten zouden moeten worden verrekend. Deze kosten zijn in februari 2020 onderbouwd door een assurance-rapport. Op basis van dit rapport achten GS verrekening redelijk en billijk en aanleiding om het eerdere besluit ten aanzien van de hoogte van de te verrekenen plankosten te wijzigen.

  39. 13.l

    De Werkambassadeur is de vertegenwoordiger van de provinciale belangen op het terrein van arbeidsmarkt en onderwijs. De provincie Noord-Holland heeft in 2016 Dhr. den Boer als werkambassadeur aangesteld. Hij heeft zijn werkzaamheden beëindigd. Gedeputeerde Staten hebben de heer A.J. Herfkens benoemd als werkambassadeur Noord-Holland vanaf 1 september 2020.

  40. 13.m

    De provincie, de gemeente Den Helder en het ministerie van LNV hebben in de afgelopen maanden een regiodeal Maritiem Cluster Kop van Noord-Holland uitgewerkt. De complexiteit van de regionale opgaven, gecombineerd ook met nationale belangen vanuit bijvoorbeeld de Defensiesector en de energietransitie, maken verdergaande krachtenbundeling met het Rijk noodzakelijk. Met de Regio Deal Maritiem cluster Kop van Noord-Holland werken Rijk, provincie Noord-Holland, gemeente Den Helder, het samenwerkingsverband De Kop Werkt! en andere (publieke en private) partners aan een integrale aanpak om het leef-, woon- en werkklimaat, en daardoor de brede maatschappelijke welvaart in de Kop van Noord-Holland, te versterken.

  41. 13.n

  42. 13.o

  43. 13.p

  44. 13.q

    Op 11 november 2019 hebben Provinciale Staten een motie aangenomen, waarin aandacht wordt gevraagd voor het belang van de beschikbaarheid, vindbaarheid en toegankelijkheid van (openbare) toiletten. In een brief lichten Gedeputeerde Staten toe hoe zij deze motie uitvoeren.

  45. 14
    C-agenda Financiën, Cultuur en Erfgoed, Sport, Personeel en Organisatie en Inkoop (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Pels)
  46. 14.a

    De provincie Noord-Holland maakt bij de inkoop van producten en diensten afspraken met contractpartners om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt meer kans te geven op een baan: social return.
    De rapportage social return 2020 geeft inzicht in de voortgang die contractpartners boeken bij het realiseren van sociale impact.

  47. 14.b

    De provincie heeft de heer K. Telgenhof benoemd tot Loods Herbestemming Monumenten Noord-Holland. De loods jaagt herbestemming en duurzame benutting van monumenten aan, brengt vraag en aanbod bij elkaar en ondersteunt initiatiefnemers met haalbare planvorming.

  48. 14.c

  49. 15
    C-agenda IPO, ICT en Data en Subsidies algemeen (EFB onderwerpen portefeuille gedeputeerde Stigter)
  50. 16
    C-agenda Openbare orde en Veiligheid, Integriteit, Internationale betrekkingen, Public Affairs, Communicatie, Concerncontrol, Juridische Zaken, Archief, PS- en GS zaken (EFB onderwerpen portefeuille CvdK Van Dijk)
  51. 16.a

    Toelichting:
    Bedreiging van mensen die werkzaam zijn in de publieke sector is een actueel maatschappelijk onderwerp. Vanuit het principe van goed werkgeverschap worden situaties waarbij bestuurders geconfronteerd worden met ongewenst gedrag serieus genomen. Om die reden is een protocol uitgewerkt voor de leden van het college van Gedeputeerde Staten, Statenleden en duo-commissieleden.

  52. 16.b

    Provinciale Staten hebben op 9 maart 2020 motie 21 aangenomen. De motie roept het college op om ondersteuning te bieden aan Noord-Hollandse gemeenten bij de opvang en huisvesting van alleenstaande kinderen die in kamp Moria op Lesbos verblijven. Tevens verzoekt de motie het college om bij kabinet en parlement aan te dringen op medewerking met de gemeenten. GS informeren nu de Staten door middel van bijgaande brief over de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van deze motie.

  53. 16.c

    In de concept Agenda Weerbaar NH is de ambitie uit het coalitieakkoord Duurzaam Doorpakken! ten aanzien van de aanpak van ondermijning uitgewerkt. Zoals opgenomen in de strategische agenda bij het coalitieakkoord, is de Agenda Weerbaar NH in concept aangeboden aan Provinciale Staten teneinde deze met de betreffende Statencommissie te bespreken. Hieruit zijn geen wijzigingen voortgevloeid. Met dit besluit stelt Gedeputeerde Staten de agenda definitief vast.

  54. 16.d

  55. 16.e

    De provincie Noord-Holland zet zich in om de weerbaarheid tegen ondermijnende criminaliteit te vergroten en om deze vorm van criminaliteit aan te pakken. In dat verband hebben GS onderzoek laten doen naar de aanpak van andere provincies en de leerpunten die hun aanpak biedt voor de provincie Noord-Holland.