Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Mobiliteit & Bereikbaarheid

maandag 21 maart 2022

19:15 - 21:45
Locatie

Statenzaal

Voorzitter
Miriam van Meerten-Kok
Toelichting

De vergadering vindt in hybride vorm plaats, is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl. De commissievergadering is ook weer toegankelijk voor publiek.
Het is mogelijk om in te spreken bij de vergadering. Dat kan fysiek of digitaal op punten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda) of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die vallen onder de beleidsterreinen van de commissie Mobiliteit en Bereikbaarheid.
Voor het inspreken moet u zich aanmelden bij de Statengriffie. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 18 maart 2022) bij commissieadviseur Mariëtte van Boheemen: boheemenm@noord-holland.nl
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen, of een beperkt aantal, aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten na punt 3 ca. 30 minuten eerder beginnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0
    Overleg met Reizigersadviesraad Rocov-NH (18.15-19.00 uur)
  2. 1
    Opening en mededelingen - 19:15
  3. 2.a

  4. 3
    Inspreekhalfuur over onderwerpen die niet op de agenda staan maar wel tot de portefeuille van de commissie behoren - 19:20
  5. 4
    Rondvraag gedeputeerde Pels (Noordzeekanaalgebied (NZKG) en (Zee)havens)
  6. 5
    A-agenda Mobiliteit, Bereikbaarheid en Infrastructuur
  7. 5.a

    Voorstel voor behandeling:
    Adviseren aan PS over de voordracht. De voordracht wordt geagendeerd voor de PS vergadering van 4 april 2022.


    Toelichting:
    De logistieke sector is belangrijk voor Noord-Holland. Iedere dag zijn in onze provincie goederen op weg naar hun bestemming. Omdat er de komende jaren veel Noord-Hollanders bijkomen wordt het steeds drukker op onze vaar-, spoor-, en autowegen. Ook het goederenvervoer neemt toe. In de Agenda Slimme en Schone Logistiek beschrijft de provincie hoe zij, samen met andere overheden, ondernemers en kennisinstellingen, de logistieke sector ondersteunt en stimuleert om te verduurzamen en met behulp van slimme digitale systemen efficiënter te werken. Dat biedt ook kansen om de CO2-uitstoot te beperken en de leefbaarheid in Noord-Holland te verbeteren.

  8. 5.a.1

  9. 6
    B-agenda Mobiliteit, Bereikbaarheid en Infrastructuur
  10. 6.a

    Voorstel voor behandeling:
    De evaluatie met elkaar en gedeputeerde bespreken, zie bijgaand agenderingsverzoek van mevrouw Van Geffen (Liberaal Noord-Holland).


    Toelichting:
    Op 30 maart 2020 kon het autoverkeer na bijna drie jaar werkzaamheden weer van de volledige Leeghwaterbrug gebruik maken. De werkzaamheden aan deze brug in de drukke N242 bij Alkmaar duurden jaren langer dan gepland en de aanvankelijke begroting van 6,8 miljoen liep op tot ruim 22 miljoen euro. Een te krap startbudget, gebrek aan vertrouwen tussen provincie en aannemer en een veel slechtere staat van één van de brugdelen zijn belangrijke oorzaken, zo blijkt uit de evaluatie van het project.

  11. 8
    Sluiting
  12. 9
    C-agenda Mobiliteit, Bereikbaarheid en Infrastructuur
  13. 9.a

    De Provincie Noord-Holland werkt samen met gemeenten, NS en ProRail aan regionale actieprogramma's voor een aantal spoorcorridors. Deze actieprogramma's vormen samen de Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland. Het doel van de Regionale Ontwikkelagenda is de ontwikkelingen rondom OV-knooppunten, bijvoorbeeld op het gebied van verstedelijking en het openbaar vervoer, in samenhang te bekijken en te versterken.

  14. 9.b

  15. 9.c

    De gemeente Zandvoort heeft via een raadsinformatiebrief haar gemeenteraad geïnformeerd over de evaluatie van het Dutch Grand Prix Formule 1 evenement editie 2021 in Zandvoort en de voorbereidingen van dit evenement in 2022. Gedeputeerde Staten nemen kennis van deze raadsinformatiebrief en het rapport Evaluatie regionale, bestuurlijke processamenwerking Formule 1 evenement Zandvoort 2021 en informeren Provinciale Staten hierover.

  16. 9.d

    Het doel van de fietsknelpuntenaanpak is een impuls geven aan het fietsnetwerk van Noord-Holland. De provincie werkt aan het oplossen van de 14 meest urgente fietsknelpunten op provinciaal areaal. De meeste knelpunten hebben betrekking op wegvakken. Het gaat bijvoorbeeld om ontbrekende schakels in het fietsnetwerk, onveilige kruispunten voor fietsers of onveiligheid door te hoge snelheden van het overige verkeer. Het is gebleken dat de meeste fietsknelpunten complexer zijn dan in eerste instantie werd gedacht, waardoor er minder snel een oplossing kan worden gevonden en gerealiseerd. Sinds september 2021 is er extra capaciteit aangetrokken om de aanpak te versnellen.

  17. 9.e

    In zeven stadsharten in Noord-Holland worden in korte tijd veel nieuwe woningen gebouwd. Stadsharten zijn (hoog)stedelijke gebieden rondom centraal gelegen openbaar vervoersknooppunten, zoals een trein- of busstation. Het gaat om de stadsharten Alkmaar, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Hoofddorp, Purmerend en Zaanstad. Voor het versneld realiseren van de plannen in deze stadsharten is in het kader van het Rijk-regio programma ‘Bereikbare Steden’ door iedere gemeente gewerkt aan een gebiedsplan. Deze plannen zijn recentelijk vastgesteld. In 2022 gaan gemeenten, regio en Rijksoverheid samen aan de slag met de uitvoering.

  18. 9.f

    Van 16 tot en met 18 maart brengt Gedeputeerde Olthof een bezoek aan Parijs in het kader van de politieke werkgroep van POLIS en de Autonomy beurs. POLIS is een vooraanstaand netwerk van Europese steden en regio’s om het Europese mobiliteitsbeleid te beïnvloeden. De provincie Noord-Holland is lid van het POLIS netwerk. Tijdens het werkbezoek zal kennis worden uitgewisseld over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Dit past in de aanpak van de provincie om mobiliteit slim, schoon en veilig te maken, zoals vastgelegd in het Perspectief Mobiliteit en de Focus Smart Mobility.

  19. 9.g

    Om Noord-Holland bereikbaar én leefbaar te houden investeert de provincie onder andere in slim, schoon en veilig reizen. Daarom heeft de provincie een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden en potentie van een werkgeversaanpak om het woon-werkverkeer in de regio Noord-Holland Noord duurzamer te maken en terug te dringen. Uit dit onderzoek blijkt dat een werkgeversaanpak in deze regio kansrijk is. De provincie start met een gerichte werkgeversaanpak voor de komende twee jaar.

  20. 9.h

    De bruggen Krommenie bestaan uit twee bruggen die Wormerveer met Krommenie verbinden. Om beide bruggen toegankelijke en veilig te houden, voor zowel het weg- als het vaarverkeer, is een grootschalige renovatie van de bruggen noodzakelijk. De wijze waarop de bruggen kunnen worden ingepast is nu mede in overleg met de gemeente Zaanstad uitgewerkt. De noodzakelijke voorbereidingen en de verkeersfasering tijdens de uitvoering worden het komende jaar opgepakt. De verwachting is dat de bestaande bruggen uiterlijk medio 2026 vervangen zijn

  21. 9.i

  22. 10
    C-agenda Algemeen
  23. 10.a

  24. 10.b

  25. 10.c

    In de jaarlijkse Randstad Vooruitblik Europa van de vier provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland staat beschreven wat er het komende jaar aankomt aan nieuwe beleidsinitiatieven vanuit Europa en op welke thema's de provincies zelf inzetten richting Europa.