Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Leefomgeving

maandag 20 januari 2025

19:00 - 21:50
Locatie

Statenzaal

Voorzitter
Tessa van Wijnen
Toelichting

Deze commissievergadering heeft een vervolg op donderdag 23 januari 2025.
De commissievergadering vindt in hybride vorm plaats, is openbaar en online live te volgen via https://noord-holland.stateninformatie.nl.
De vergadering is toegankelijk voor publiek. Het is mogelijk om in te spreken in de vergadering. Dat kan fysiek of digitaal op punten die ter bespreking staan geagendeerd (A- en B-agenda) of tijdens het inspreekhalfuur op andere punten die tot het werkgebied van de commissie Leefomgeving behoren. Voor het inspreken dient u zich aan te melden. Dat kan tot 15.00 uur op de voorafgaande werkdag (vrijdag 17 januari) bij commissieadviseur Mariëtte van Boheemen: commissieleefomgeving@noord-holland.nl. U kunt ook vooraf een bijdrage mailen.
Let op: alle genoemde tijden bij de afzonderlijke agendapunten zijn richttijden. Indien er geen of een beperkt aantal aanmeldingen zijn voor het inspreekhalfuur zullen de agendapunten vanaf punt 3 ca. 30 minuten eerder beginnen.

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 0
    18.15-18.50 uur: Technische briefing TNO onderzoeksrapport evaluatie van Klimaatrechtvaardigheid in provinciaal beleid
  2. 1
    Opening en mededelingen
  3. 2
    Inspreekhalfuur - 19:00
  4. 3.a

    Het presidium heeft in juli 2024 verzocht een daadwerkelijke Strategische PS-agenda te ontwikkelen. Met zo'n Strategische agenda PS (verder StraPS) krijgen PS zelf meer regie op de eigen politieke agenda, met name bij de grotere en complexere onderwerpen. Voor het bepalen van de grote, strategische onderwerpen heeft de agendacommissie vuistregels vastgesteld. De inventarisatie van onderwerpen voor de StraPS is gebaseerd op wat nu in de commissies speelt. er is een werkwijze ontwikkeld waarbij de griffie afstemt met de ambtelijke organisatie. Na bespreking van de concept Strategische agenda in de commissies van januari 2025 zal het Presidium de StraPS vaststellen. Nieuwe onderwerpen kunnen worden toegevoegd mits in het Presidium een gewogen minderheid van 1/3e (19 leden) van PS daar achter staat.

  5. 3.b
    Planningsoverzicht
  6. 4
    A-agenda Klimaat en Energie
  7. 4.a

    Toelichting:
    In de Regionale Energiestrategieën (RES) van Noord-Holland Noord en Noord-Holland Zuid staat waar we in onze regio kansen zien voor het grootschalig opwekken van zon- en windenergie op land. In 2019 is de eerste versie, de RES 1.0, opgesteld door overheden, netbeheerders, maatschappelijke organisaties, ondernemers en inwoners samen. De RES 1.0 is in 2021 vastgesteld door de gemeenten, waterschappen en Provincie Noord-Holland. In 2024 is de Herijking RES opgesteld. Deze herijking gaat over wijzigingen in de zoekgebieden, welke zoekgebieden er zijn afgevallen en bijgekomen. De ambitie van de RES-en blijft gehandhaafd.


    Behandelvoorstel:
    De commissieleden kunnen met elkaar en gedeputeerde de voordracht met de ontwerp herijking RES bespreken. Aan het eind van deze bespreking zal de commissie worden gevraagd of de ontwerp herijking als voordracht of als hamerstuk kan worden doorgeleid naar de PS vergadering van 3 februari.

  8. 5
    B-agenda Klimaat en Energie
  9. 5.a

    Toelichting:
    GS hebben kennisgenomen van het onderzoek naar de governance van publieke warmtebedrijven en de rolneming van de provincie daarin. De aanbevelingen uit het onderzoek nemen GS over en worden verder uitgewerkt. De provincie zet daar bij in op ondersteuning van gemeenten, nader onderzoek naar de mogelijkheid van een bovenregionaal warmtebedrijf en financiële instrumenten voor o.a. warmtetransportverbindingen.


    Behandelvoorstel:
    De commissieleden kunnen met elkaar en gedeputeerde bijgaande stukken bespreken. Het college vraagt aan de commissie een oordeel te geven over de uitkomsten van het onderzoek en biedt de mogelijkheid om betrokken te zijn bij het vervolgproces. Bij deze eerste stap in het proces vraagt het college de commissie om onderzoeksvragen voor het vervolg mee te geven.

  10. 6
    Rondvraag gedeputeerde Kocken (Klimaat en Energie)
  11. 7
    SCHORSING TOT 23 JANUARI 18.15 UUR
  12. 8
    C-agenda Klimaat en Energie
  13. 8.a

  14. 8.b

    De subsidieregeling ‘Verduurzamingsinitiatieven woningbouwcorporaties Noord-Holland 2020’ loopt ten einde. Omdat deze bijdraagt aan de warmtetransitie in wijken en de interesse bij woningbouwcorporaties nog steeds aanwezig is, wordt de regeling voortgezet tot eind 2027.

  15. 8.c

    De subsidieregeling Warmtetransitie gebouwde omgeving op wijkniveau 2022 loopt ten einde. De regeling draag bij aan de warmtetransitie in wijken en de interesse bij gemeenten ervoor is nog steeds groot. Bovendien is er interesse voor maatregelen t.b.v. de warmtetransitie in nieuwbouwwijken. Daarom wordt de regeling, met de aanvulling dat deze ook voor nieuwbouwwijken geldt, voortgezet tot en met 31december 2027.

  16. 8.d

  17. 8.e

    EBN B.V. heeft voor een wetenschappelijke boring in het kader van het SCAN-project een opsporingsvergunning voor aardwarmte aangevraagd voor de locatie Amsterdam-Diemen-Almere 1. Dit valt onder de Mijnbouwwet; het Rijk is hiervoor het bevoegd gezag. Omdat dat gebied in Noord-Holland valt zijn we gevraagd om advies uit te brengen. Wij gebruiken dit adviesrecht om na te gaan of de geplande werkzaamheden effect hebben op veiligheid en de gezondheid van de leefomgeving. Het advies is voorbereid door de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied en is tot stand gekomen in afstemming met gemeenten Amsterdam en Waternet.

  18. 8.f

  19. 8.g

    In de onlangs vastgestelde Noord-Hollandse Klimaataanpak wordt een analyse over inwonersparticipatie aangekondigd. Met deze brief informeren we Provinciale Staten over de analyse en wat we gaan doen op inwonersparticipatie in het kader van de Noord-Hollandse Klimaataanpak.

  20. 8.h

  21. 9
    C-agenda Gezondheid en Milieu
  22. 9.a

    Het RIVM heeft in onze opdracht een evaluatie uitgevoerd van onze 3 luchtmeetnetten (IJmond, Westpoort en Haarlemmermeer). De meetnetten blijken geschikt voor het toetsen van de luchtkwaliteit aan omgevingswaarden en trend monitoring. De meetnetten zijn niet geschikt voor controleren van emissies van bedrijven. RIVM adviseert de beschikbare data beter te benutten, burgers actiever te informeren en versterking van kennis(borging) bij de betrokken overheden.

  23. 9.b

    Een groep bewoners heeft met AARDige Buren een oproep gedaan om gangbare bollenteelt te verbieden en/of ruimtelijke beperkingen in te stellen ten aanzien van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Het college van Gedeputeerde Staten heeft de oproep besproken en een antwoordbrief verstuurd.

  24. 9.c

  25. 9.d

    In 2016 is de provincie Noord-Holland met samenwerkingspartners van start gegaan met een 10-jarig onderzoek naar een duurzame manier van stortbeheer. Dit is de nadere invulling van de Green Deal Duurzaam Stortbeheer. Uit de tussenevaluatie van het experiment in 2021 is gebleken dat verlenging van het experiment met 4 jaar wenselijk is voor een betrouwbare uitkomst.

  26. 9.e

    De provincie Noord-Holland heeft haar uitvoerings- en handhavingstaken op het gebied van onder meer milieu, natuur en bodem gemandateerd aan de vier omgevingsdiensten in Noord-Holland. Jaarlijks worden in de uitvoeringsprogramma’s beschreven welke activiteiten door de omgevingsdiensten namens het college van Gedeputeerde Staten worden uitgevoerd en vastgelegd welke financiële afspraken daarover zijn gemaakt.

  27. 9.f

  28. 9.g

  29. 10
    C-agenda Voorzieningen, Cultuur en Sport
  30. 10.a

    Provinciale Staten hebben een wettelijke adviestaak bij de keuze voor de regionale omroep in de provincie Noord-Holland. Vanaf 2026 start een nieuwe vijfjarige periode. Belangstellende regionale publieke media-instellingen kunnen in de eerste helft van 2025 hun belangstelling kenbaar maken bij het Commissariaat van de Media. Het Commissariaat heeft de Provincie Noord-Holland gevraagd om via haar kanalen de openbare inschrijving voor regionale publieke media-instellingen te communiceren aan geïnteresseerde partijen.

  31. 10.b

    In het coalitieakkoord staan ambities om de breedtesport te versterken onder andere door te zoeken naar mogelijkheden om de ontwikkeling van regionaal sporttalent te stimuleren en de brug te slaan met topsport. Aanvullend op de bestaande Uitgangspunten evenementensponsoring 2024-2027 wordt ook in 2025 de selectie van te sponsoren sportevenementen verbreed. Dit met als doel om meer kleinere, vaak ook wat onbekendere, sporten en minder grote sportevenementen financieel te ondersteunen. Deze regeling was in 2024 succesvol; er zijn toen 18 kleine sportevenementen gesponsord.

  32. 10.c

  33. 11
    C-agenda Algemeen
  34. 11.a

  35. 11.b

  36. 11.c